Gå till innehåll

Standard för anslutningar till lödstationer


Mikael63

Recommended Posts

Jag har denna lödstation:

https://www.teknikdelar.se/produkt/fixpoint-ep5-digital-lodstation-med-lcd-skarm#aw_source=ps-0228ec8a-4f60-43cb-a3af-c5338b137fb3|63624d56978e121ad18c0ea2|lödstation|pos:4|per:false|

Den hette dock Dibotech då, tror jag. Inköpt på Kjell, art. nr 40255 (model ZD931)

Ser att Kjell har en avlödningspistol, som reservdel till en annan lödstation:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning/ovriga-tillbehor/luxorparts-extra-avlodningspistol-till-avlodningsstation-p40713

Skulle den passa min lödstation? Jag har frågat Kjell men inget svar. Kanske inget att eftersträva heller, dåligt betyg och lång leveranstid som det verkar.

Är anslutningen standardiserad? Kan det ex. fungera med utrustning från Weller? Förslag på annan tennsug som passar? Alltså inte en vanlig fristående och inte en dyr historia.
Under en tidigare anställning hade jag Wellers lödstation och där kunde man byta ut spetsen mot ett avlödningsmunstycke med en "gummituta".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att avlödningspistolen passar din lödstation. Det må vara hänt att kontaktdonet är identiskt med varandra. Det betyder dock inte att lödstationen ger rätt funktion till avlödningspistolen. Styrfunktionen hos pistolen skall matcha stationen, liksom temperaturstyrningen till den. 
Jag använder en tennsug och har använt flera olika avlödningspistoler genom åren. De har fungerat olika dåligt, även Wellers. Största problemet är lödröken, som snabbt hårdnar i behållaren och täpper till luftflödet. Man ser att den hårdnade lödröken innehåller flussmedel för den ser ut och luktar som sådan.

Tennsug fungerar bättre än avlödningspistoler men inte lika bra vid avlödning av genomplätterade lödöar. Där är pistolen bättre i och med att man kan trycka pistolen mot kopparbanan och därmed undvika risken att lödön följer med när man drar lodet från lödön.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Mikael63 sade:

Frågan kan ju stå kvar men jag inser att jag försöker gå över ån för att hämta vatten...

https://www.electrokit.com/produkt/avlodningspenna-30w/

Omdömen om avlödningspennan från Electroki varierar en del.
Effekten är låg vilket gör att det tar lång tid att värma upp lödstället. Någon anmärker på att den "spottar ut" lödtenn ibland.

https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=42766

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kjell vill säkert vara på den säkra sidan och svara att den inte passar. Skulle de svara att det passar men ändå inte göra det kan de få problem som de inte vill ha.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Skaffade en tennsug liknande denna:

image.png.b1d667ba18a9cd32870441af8958bf6c.png

Några kronor billigare hos en butik på nätet. Med fraktkostnad ännu billigare då jag har gratis frakt från nätbutiken.

(Hade jag hittat ovanstående först hade jag handlat den, Velleman är ett känt märke, åtminstone vad gäller elektronikbyggsatser)

Hur funkade den då? Tja, det är ju inte superenkelt med en lödpenna och en fristående tennsug heller. Slutresultatet blev nog lika bra/dåligt. Fördel är att man slipper momentet bort med lödpennan dit med tennsugen. Nackdel med den jag har är att den blir väldigt varm i handtaget. Gissningsvis finns ingen termostatstyrning Jag funderar på att trä över en bit silikonslang.
Värt pengarna? Ja med tanke på priset, 130 kr. Hade det varit det dubbla hade det nog fått vara med tanke på hur sällan jag behöver använda tennsug. 

Tilläggas kanske att den jag handlade på nätet hade produktbilder som visar en person som inte använder verktyget. Väldig informativ info på baksidan av förpackningen. Tror jag, jag kan ingen kinesiska. Fördel när det inte uppstår översättningsfel...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen!

Jag har genom mina yrkesår använt så gott som uteslutande Wellers lödverktyg. Idag använder jag lödstationer av fabrikatet Weller privat. 
Mina arbetsgivare har köpt in olika avlödningsverktyg av fabrikatet Weller. De har alla fungerat rätt okej men jag har nästan alltid återvänt till tennsug av manuell sort tillsammans med lödfläta. 

En av de av fabrikatet Wellers avlödningsverktyg/station jag använt har fungerat fint vid avlödning av komponenter på flerlagerskort. Det gäller i synnerhet IC med ben som hålmonteras. Men, förmodligen, på grund av att jag från början lärde mig avlödning med konventionell tennsug och lärt mig tekniken, har jag gång efter annan återgått till en sådan istället för elektriska tennsugar. 

Liksom du, Mikael63, gör jag idag inte så många lödjobb längre. Det sker i synnerhet när mina vänner och bekanta har någon ljudapparat som är defekt och behöver lagas. Det är intressant att ta del av dina erfarenheter kring en ny variant av avlödningsverktyg. Jag tar till mig informationen och får se om jag i framtiden ändå köper ett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...