Gå till innehåll

Enhetsbetecknngar saknas i Utforskaren


Gå till lösning Löst av Hans Peter,

Recommended Posts

27 minuter sedan, Hans Peter sade:

Mina hårddiskar har tappat sina enhetsbeteckningar i Utforskaren. De finns dock i Diskhantering.

Hur kan jag ställa det tillrätta?

/hans peter

Kanske kan informationen på denna sida (blandad svenska och engelska) lösa ditt problem:

https://websetnet.net/sv/visa-eller-dölja-enhetsbrev-i-windows-10-file-explorer-2/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Tack X-Men,  mbgtmari och Cecilia!

Jag borde i mitt inlägg ha sagt att det gällde Win 11. Tipset om Win 10 ledde mig ingenstans.

Däremot hittade jag en annan ingång, - nämligen via Kontrollpanelen: 

Enhetsbeteckningar.jpg.4b66711ee8249c0f30cd2cc20dd82c82.jpg

Nu är jag glad igen 😃

/hans peter

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan faktiskt gå precis samma väg i Windows 10, dvs via Kontrollpanelen, som du gjorde Hans Peter. Skriver man kontrollpanelen i skrivbordets sökruta så får man upp Alla objekt på Kontrollpanelen, Justera datorns inställningar och sen är det bara att välja det man vill titta på.

W10AllaobjektpKontrollpanelen.thumb.png.030e61ffe8ab7a6fc9e2c3ba9b1d6226.png
Jag minns inte när denna överskådliga visning av Kontrollpanelen infördes i Windows 10 men den är bra och ser likadan ut som den gör i Windows 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gå *över ån efter vatten", eller i det här fallet via Kontrollpanelen när ändringen kan göras via Utforskaren direkt?

 

image.jpeg.ae64419e41c002897d77bdca941d10ae.jpeg

 

1. Öppna Utforskaren och klicka på de tre punkterna uppe till höger i menyfältet.

 

image.jpeg.166809adaf3fc5a3778bf2f8f9ceee0f.jpeg

 

2. I menyn som visas, välj "Alternativ".

 

image.jpeg.d0409a10aa5435a6d209f34fc0203b37.jpeg

 

3. Välj fliken "Visning" och åtkomst till ändringar öppnas direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mbgtmari sade:

Man kan faktiskt gå precis samma väg i Windows 10, dvs via Kontrollpanelen, som du gjorde Hans Peter. Skriver man kontrollpanelen i skrivbordets sökruta så får man upp Alla objekt på Kontrollpanelen, Justera datorns inställningar och sen är det bara att välja det man vill titta på.


Jag minns inte när denna överskådliga visning av Kontrollpanelen infördes i Windows 10 men den är bra och ser likadan ut som den gör i Windows 11.

Visningen finns redan tillbaka i Windows 7!

Även Windows 8, 8.1, 10 och 11 har detta visningsalternativ från första början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var osäker på om jag mindes rätt beträffande Windows XP och utseendet i Kontrollpanelen. Hade för mig att valet Kategorier redan fanns då.
För att säkerställa detta startade jag min gamla bärbara dator där jag har Windows XP installerad.

 

image.jpeg.3a4ee765fbea114e16509eb9d45d340a.jpeg

Bilden ovan är ett foto av skärmen och Kontrollpanelen i Windows XP.
Det bekräftar det jag kom ihåg att detta utseende fanns redan på Windows XPs tid och är ingen nyhet i Windows 10. 
Visningen har "förfinats" med åren.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...