Gå till innehåll

Villkor för att kunna mäta temperatur med en infraröd termometer?


Mikael63

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har skaffat en billig "avlödningspenna". (Egentligen från annan tråd, kommer att fortsätta att skriva där när jag utvärderat produkten)

(Jättetydlig information på förpackningen. Om man behärskar kinesiska.)

Tänkte att jag skulle testa hur lång tid den behövde för att uppnå en viss temperatur och även vilken max temperatur den kommer upp i, om den kanske blir varmare än vad som krävs.

Tog då min ir-termometer av välkänt märke. Blev väldigt fundersam då jag inte fick någon som helst temperaturökning.

Temperaturen blev åtminstone så hög att lödtenn smälter. 

Det spelade ingen roll var jag mätte eller vilket avstånd jag höll termometern på.
image.png.7dc846db4af4940b80d88ebd94c67413.png

Funkar det inte att mäta på blanka ytor?

I skrivande stund kom jag på att jag ska testa att göra motsvarande mätning på min lödpenna.

Tillägg: Samma sak där, kunde med viss möda mäta 70 grader i en halv sekund där det är 270 grader. Verkar inte bero på "blankheten" då lödpennan är ganska mörk och matt.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för mätresultat om du låter lite lödtenn smälta på spetsen av avlödningspistolen? Lödröken kanske gör så att IR-mätaren lättare kan avläsa temperaturen. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha.. det torde vara denna textsnutt, översatt från första länken, som är förklaringen:

Citat

metallytor, vars emissivitet beror bland annat på temperaturen 

Emissiviteten följer temperaturen så ju varmare det blir desto sämre går det att mäta, helt enkelt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, X-Men sade:

Vad får du för mätresultat om du låter lite lödtenn smälta på spetsen av avlödningspistolen? Lödröken kanske gör så att IR-mätaren lättare kan avläsa temperaturen. 

Jag ska testa att mäta på lödstället när jag använder den. Jag ska byta kondensatorer i några batteriladdare till helgen (eller till veckan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-03-07 at 17:04, Mikael63 sade:

Jag ska testa att mäta på lödstället när jag använder den. Jag ska byta kondensatorer i några batteriladdare till helgen (eller till veckan).

Nej det gick inte få fram någon "vettig" temperatur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...