Gå till innehåll

File Viewer Lite


Mikael63

Recommended Posts

Postad (redigerade)

File Viewer Lite [filvisare]

Hemsida: https://windowsfileviewer.com

Info: En universell filöppnare som låter dig öppna över 150 filtyper.

Plattform: Windows, macOS, Android

Övrigt: Fungerar fint som extern läsare i Total Commander

Tillägg: Jag har några filer av typen XLSX som denna viewer inte hanterar.
Har ställt fråga till File Viewer Lite support

Redigerad av Mikael63
inte alla xlsx?
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, X-Men sade:

Kan det här vara ett alternativ för XLSX tills dess File Viewer implementerar stöd för filformatet?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.xsdev.xls.xlsx.excelviwer.excelreader.spread.sheets&hl=sv&gl=US

Tack.

Ursprungligen var inlägget ställd som en fråga och då gällande .doc och .docx men när jag hittade en lösning gjorde jag om inlägget till ett tips och fick tråden flyttad.

Frågan avsåg användning i Windowsmiljön.

File Viewer Lite HAR stöd för XLSX men det är ändå några enstaka filer som inte går att öppna.

Har försökt klura vad vad som felar. Har sparat som .xls 97-20003 men det hjälper ej. Sparar jag som .xls 5.0/95 fungerar det.
Den fil jag testar med är en fil jag själv har skapat "från scratch". Ingen VBA eller formler. Har testat ända typsnitt, skippa sammanfogade celler, skippa färgade celler.
Tar jag bort de fyra översta raderna fungerar det och för denna fil har jag låst fönsterrutor fyra rader uppifrån. Att bara ta bort låst fönster hjälper ej (och många andra med låsta fönsterrutor fungerar)

I CAD kan man köra ett kommando som heter purge som plockar bort sådant som inte används men finns kvar i filen. Även något som heter audit och som korrigerar fel i filen.

Finns liknade för Excel? Något som liksom meckar till ev. konstigheter? Kanske då något som sabbas i filen men om det fungerar att öppna med File Viever Lite kanske man kan komma en bit på väg angående felsökningen.

Får väl vänta på supportsvar men det kan ju bli ett intetsägande svar med...

Tillägg:

Jag har ett tillägg, en Lister plugin i Total Commander där jag supersnabbt kan kolla innehållet i en Excelfil. Plugin,en heter Excellence.wlx
Helst hade jag ju haft en plugin även för Wordfiler men de jag har haft fungerar inte och det är rejält uppstädat på Total Commanders webbsida gällande plugin.

Mera:

hehe man kan ju faktiskt ha två Lister plugin för wordfiler, en för .doc (reddoc) och en för .docx (rvlister)

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft hade en gång ett eget program för visning av t.ex. Excellfiler. Jag har kvar programmet då Microsoft lagt ner all uppdatering av det. Det finns sidor som fortfarande har programmet tillgängligt för hämtning, bl.a. denna sidan:

https://microsoft-excel-viewer.en.download.it
 

Det är möjligt att det programmet kan öppna dina filer som de skall öppnas.

Jo, jag såg att ditt ursprungliga inlägg var en fråga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-03-13 at 09:33, Mikael63 sade:

Har ställt fråga till File Viewer Lite support

Fick svar nyss.

Det beror på problemet jag hade i denna tråd: 

Alltså något som en viss annan mjukvara stökar till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...