Gå till innehåll

Ersätta Windows 10 32-bit med Windows 10 64-bit?


Mikael63
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

På en "extradator" har jag Windows 10 32-bit (aktiverad) installerad på en egen partition (Linux på den andra där även starthanteraren grub finns)

Varför jag installerade 32-bitars beror på att jag hade en ISO med Windows 10 "liggandes", troligen efter något test med Qemu. Tänkte att det kunde vara lika bra då jag inte har så gott om minne på den datorn. Jag använder, eller tänkte  använda, den datorn för att testa diverse mjukvaror för att inte i onödan "söla ner" min jobbardator med sådant som kanske åker ut direkt. Eftersom OS är 32-bit. kan jag inte köra/testa program för 64-bit.

Jag har ingenting på den partitionen som behöver vara kvar och det är egentligen inget krav att Linux ska vara kvar heller.

Vad är smidigaste/tidseffektivaste sättet att uppgradera till 64-bit?

Jag laddade hem, på aktuell dator, MediaCreationTool_22H2.exe och startade och började med alternativet att uppgradera datorn (ingen fråga om vad som uppgraderas) och den stannade på 13 %, eller ha stått där den senaste kvarten...

Avbryta, starta om, hämta ISO mm eller någon genväg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föreslå att du hämtade ISO-filen och körde den på datorn istället via internet. 
Det är fullt möjligt att installationen jobbar, trots att det inte ser ut så. Konverteringen till 64-bitarssytem kanske inte räknas som installation. 
Vänta en stund till. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Okej, ISO, hemma.

Testade montera och köra setup.exe men det går inte, setup.exe är tydligen 64-bitars...

Tillägg:

Har kört installation efter start från USB. Startat om.

"Förbereder" står det nu och har gjort det i 20 minuter...

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Försökte med det men fick veta att det inte gick.

Tog det andra alternativet att installera. När jag med Rufus skapade USB-minnet (på aktuell dator) valde jag att användarnamn och inställningar skulle behållas och så blev det också. Nu håller jag på att köra Diskrensning.. tror jag...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Mikael63 sade:

Eftersom OS är 32-bit. kan jag inte köra/testa program för 64-bit.

Lite märkligt att ett program som gick att installera men inte att köra i 32-bitarsversionen av Windows installerades i Program Files (x86) i 64-bitarsversionen. 

 

16 timmar sedan, Mikael63 sade:

När jag med Rufus skapade USB-minnet

Önskar att Rufus skulle fungera i Linuxmiljö...

16 timmar sedan, Mikael63 sade:

köra Diskrensning.. tror jag

Det tog en sabla tid utan att något visades och sedan en lång tid för att ta bort Windows.old

23 timmar sedan, Mikael63 sade:

Fortfarande 13 %

Det visade sig bero på att nätverksanslutningen svajade, både där och vid efterföljande arbete. Internetåtkomst saknas, inget nät hittades, ansluten till men inget internet, ansluten med internet osv..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...