Gå till innehåll

Bläddring i utforskaren


Dimos

Recommended Posts

On 2024-04-03 at 12:51, Dimos sade:


Min dator (ASUS, Win 10, 16GB RAM, 64-bitar, processor Intel i7-6700T) är rätt gammal, men C-disken är en SSD och har 300 av 500 GB ledigt. Går inte att uppgradera till win 11.

Visst går det! Jag har uppdaterat betydligt äldre datorer än din till Windows 11. 😇

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, X-Men sade:

Jag har aldrig upplevt fenomenet.

Har ni testat i Felsäkert läge om problemet finns även då?

Problemet uppstår sporadiskt (för mig) och en start i felsäkert läge där det inte uppstår problem skulle lika gärna vara ett tillfälle när problemet inte skulle uppstå även i icke felsäkert läge. Dessutom skulle jag behöva skapa en motsvarande filstruktur lokalt. (Det är på en nätverksresurs via VPN som jag får detta fel, ibland)

Kanske @Dimos kan testa felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänkte att problemet kunde bero på att jag kör Onedrive på en extern SSD-disk där jag har valt "Behåll alltid på den här enheten".
Jag provade att kopiera en stor mapp med ett par hundra foton till min C-disk (också SSD) och bläddra lokalt, men problemet kvarstod.
Jag hittar inte stället i win 10 där jag kan kolla på "Kontrollpanelen / Sync Center / Hantera offline filer" och se vad som står där för flagga.

Jag vet inte vad det ska tjäna till att test i felsäkert läge. Vad skulle det betyda om det funkade där?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-04-10 at 12:53, Mikael63 sade:

Lägger in nummer för att kunna följa upp fortsättningsvis.

  1. Just den appen finns inte men något som heter Microsoft Sync Center. Har inte kunnat verifiera/skylla på den än.
    Blir nästa steg att testa.
     
  2. "Turn off the Show recently opened items in Jump Lists on Start or the taskbar and in File Explorer Quick Access toggle switch"
    Den var ON men att stänga av hjälpte ej, jag fick ett (1) hopp.
     
  3. Nej, ingen Synology Drive. Se dock punkt 1.
     
  4. Om det sker hopp när man drar i listen på höger sida har jag inte testat än. Använder inte touchpad. De övriga metoderna går inte att tillämpa.

Enligt det som skrivs i länk nr 1 ovan är att problemet för honom uppstod i win11 och inte i win10 som han körde innan. Och jag som var på väg att köpa en ny laptop med win11 (!). Jag hittar dock inte processen "Prevent Disk Sleep" som löste hans problem för att avmarkera.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen!
Nu har jag köpt en laptop med win11 (ASUS TUF Gaming F17) och jag kan säga att jag får inget problem med bläddringen i utforskaren. Har testat flera gånger. Även när jag ska byta namn på en fil, så hoppar inte markören någon annanstans. 

Kan lösningen vara alltså att byta dator??? Troligen var min gamla trög, men man kan leva med det om man behålla den!
Tack
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...