Gå till innehåll

Bläddring i utforskaren


Dimos

Recommended Posts

Hej
En irriterande sak som händer när jag bläddrar i utforskaren, är att den hoppar till den första sidan då och då, utan att jag hinner tex ändra namn på en fil eller klicka för visning av ett foto. Hoppas ni förstår vad jag menar! 
Min dator (ASUS, Win 10, 16GB RAM, 64-bitar, processor Intel i7-6700T) är rätt gammal, men C-disken är en SSD och har 300 av 500 GB ledigt. Går inte att uppgradera till win 11.
Tacksam för tips (utom att slänga datorn och köpa en ny, jag vill vänta lite till !).
Tack

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Dimos sade:

Hoppas ni förstår vad jag menar! 

Jag förstår vad du menar!

Normalt använder jag aldrig Utforskaren (utan Total Commander)

På en kunddator är jag hänvisad till att använda Utforskarhe......

Jag kan inte förklara mer egentligen, och har inget svar på frågan men det tycks hänga ihop med om man navigerar med piltangenter och/eller skrollhjulet på musen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om jag rullar sidorna neråt med musen eller om jag klickar på "rullgardinen", så hoppar utforskaren till första sidan (högst upp).
Jag ska nog återinstallera Total Commander som jag använde förut. Den har bra funktioner (tex utskrift av katalogerna, mm).
Tack

P.S.
Jag får ingen notis i mitt mail vid svar från medlemmarna här! Inte på spam-mappen heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dimos sade:

Jag får ingen notis i mitt mail vid svar från medlemmarna här! Inte på spam-mappen heller.

Jag ser att du följer tråden i alla fall men kolla i Hantera följt innehåll vad som ska ske när någon skriver i en följd tråd.

image.png.8830bea70ba0b4623c186234ea94927d.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Dimos sade:

tex ändra namn på en fil

För mig är det när jag ska göra just det.

Nu har jag testat lite med Utforskaren och jag kan bara delvis återskapa felet. Det är möjligt att detta endast sker om antalet kataloger/filer är så många att vertikal rullist behövs.

Det som går att få fram är om jag klickar på katalogen Alpha och sedan skrollar ner med skrollhjulet och muspekaren över katalogen Wago (så att det ser ut som att den katalogen är markerad) och trycker F2 så är det katalogen Alpha som hamnar i redigeringsläge. Det är ju inte så konstigt att förstå men för mig blir "hoppet" när jag redan fått rätt katalog i redigeringsläge och börjat ändra namnet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Mikael63 sade:

För mig är det när jag ska göra just det.

Nu har jag testat lite med Utforskaren och jag kan bara delvis återskapa felet. Det är möjligt att detta endast sker om antalet kataloger/filer är så många att vertikal rullist behövs.

Det som går att få fram är om jag klickar på katalogen Alpha och sedan skrollar ner med skrollhjulet och muspekaren över katalogen Wago (så att det ser ut som att den katalogen är markerad) och trycker F2 så är det katalogen Alpha som hamnar i redigeringsläge. Det är ju inte så konstigt att förstå men för mig blir "hoppet" när jag redan fått rätt katalog i redigeringsläge och börjat ändra namnet.

Ja Mikael, det blir fel både när jag har bläddrat ner till tex 3:e sidan (många mappar eller filer!), då hoppar utforskaren till första sidan, och när jag ska ändra namn på ett dokument, då får jag tillbaka det ursprungliga filnamnet. Jag lyckas ofta efter ett par-tre försök. 

Jag har installerat Total Commander och det verkar gå mycket bra med bläddringen! Inga hopp till första sidan!
Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-04-03 at 18:44, Cecilia sade:

Jag ser att du följer tråden i alla fall men kolla i Hantera följt innehåll vad som ska ske när någon skriver i en följd tråd.

image.png.8830bea70ba0b4623c186234ea94927d.png

I Hantera följt innehåll har jag markerat "En notifiering när nytt innehåll postas". Det är väl rätt markering för att få mail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Dimos sade:

I Hantera följt innehåll har jag markerat "En notifiering när nytt innehåll postas". Det är väl rätt markering för att få mail?

Klicka på Ändra val så ser du mer i detalj.

Kolla också på sidan https://www.alltomwindows.se/notifications/options/ avsnitt Generellt - Followed content.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du markerade ett av mina inlägg som lösning :) men eftersom den markering bör användas för lösningen av trådrubrikens fråga, alltså problemet med Utforskaren, så har jag tagit bort den markeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Tack för att du markerade ett av mina inlägg som lösning :) men eftersom den markering bör användas för lösningen av trådrubrikens fråga, alltså problemet med Utforskaren, så har jag tagit bort den markeringen.

Det är riktigt. Det var två problem i samma tråd. Jag skulle ha skapat en separat tråd👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mbgtmari sade:

Enligt vad jag kan se så var det installationen och användandet av Total Commander, ett av Mikael63s favoritprogram;), som löste problemet.

Både ja och nej. Total Commander var en lösning för att kringgå problemet. Jag personligen är fortfarande fundersam över detta fenomen som har inträffat så ofta men är svårt att forcera fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Mikael63 sade:

Både ja och nej. Total Commander var en lösning för att kringgå problemet. Jag personligen är fortfarande fundersam över detta fenomen som har inträffat så ofta men är svårt att forcera fram.

Uppstår samma fenomen med utforskaren i win 11? Min dator med win 10 har några år på nacken.
Kan Microsoft ha några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte återskapa det där beteendet. Jag navigerar in i mapp där det är många filer, scrollar ned med hjul och allt fungerar som förväntat. Klickar på en fil, den markeras som förväntat, trycker F2 för att döpa om, får upp inmatningsfältet för att kunna döpa om.

Jag har till och med sett till att ny fil skapas i katalogen jag är i medans jag har den öppen, tänkte att det kommer tvinga utforskaren att ladda om filerna. Och ja, det gör den, men jag scrollas inte någonstans.

Jag har till och med tryckt F5 för att tvinga omladdning av filer och filerna laddas om men den behåller min position i scroll.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillför inget till tråden egentligen men nyss fick jag detta fenomen. En katalog med 198 kataloger. Jag börjar skrolla med mushjulet, ska ner till bokstaven T, kommer halvvägs och där får jag börja om när det har hoppats upp till A. Skrollar ner halvvägs igen och får sedan börja om. Stannar upp för jag tänker att jag måste tänka efter vad jag gör, för att skriva om det här. Börjar om och kommer utan problem ner dit jag ska. ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om sidan https://www.askvg.com/fix-file-explorer-automatically-scrolls-jumps-to-top-of-folder-in-windows-10/ löser problemet. Det här är grundorsaken enligt sidan:

Citat

This weird scrolling issue occurs when the user has activated and enabled background slideshow feature in Windows 10 which automatically changes Desktop wallpaper at a fixed interval. Along with the wallpaper slideshow feature, the option to automatically pick an accent color from desktop background is also enabled.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago, Mikael63 said:

Funderar på om det kan vara egenskaper för katalogerna, storlek/innehåll, som uppdateras i bakgrunden?

Borde vara enkelt att bekräfta, stäng alla andra program du har igång och bläddra sedan igenom kataloger igen. Virusskydd ska inte påverka innehåll i filerna, onedrive och motsvarande program ska inte påverka, så dom kan du lämna igång. Men försök stänga så mycket annat som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

På den maskinen är det endast Utforskaren som används. (Edge ibland om en PDF ska skrivas ut)

Testade att upprepa det vanliga förfarandet. Startar, loggar in, loggar in mot VPN, startar Utforskaren, navigerar till aktuell katalog.
Min teori om att någon information uppdateras tänkte jag skedde en gång efter uppstart och att jag råkar vara på plats i navigeringen när detta sker.
Så inte fallet så direkt som jag gissade. Kunde skrolla upp och ner 3-4 gånger utan problem, därefter samma knas 5-6 gånger på raken.

8 timmar sedan, Cecilia sade:

Det finns många sidor om problemet och med olika förslag.

Jag tycker svaren leder till ett och samma förslag?

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

It's an app called Prevent Disk Sleep (so the external drive won't turn itself off when not in use), and there was something ticked in the options saying "auto-refresh drive list". That sounded very much like my problem, so I unticked it and it solved the problem immediately!!

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-11-explorer-randomly-jumping-back-to/960adc74-1d22-4b64-b1ab-3cabadf560b4

Behöver ju inte vara just den appen som påverkar vad Utforskaren visar och det kan ju vara en app som man inte ens tänker på är igång.

Citat

Just resize file explorer by grabbing it's one of the corners.
Try using a different mouse.
Update graphic card driver.
...
Turned out that my one drive wasn't logged in (as i had a password change and hadn't updated the onedrive login) and it kept refreshing windows explorer. I logged my one drive back in and it sorted it.

https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/1096669/windows-11-file-explorer-jumps-to-top-when-scrolli

Citat

I figured out it was the program "Synology Drive" that I use with my NAS, killing it solved the refreshing problem but I still didn't found a solution to use this app to sync my files

EDIT
Solved clean installing the program, the simple "reinstall" was not working

https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/788003/win-11-explorer-strange-behavior-when-renaming-or

Citat

Yes it worked - I have to go through all the Services as well as the start up programs but finally worked it out to be an addon in Firefox that was causing the problem.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-explorer-automatically-jumping-back-to-the/9356e1ab-0372-e011-8dfc-68b599b31bf5

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Lägger in nummer för att kunna följa upp fortsättningsvis.

  1. Just den appen finns inte men något som heter Microsoft Sync Center. Har inte kunnat verifiera/skylla på den än.
    Blir nästa steg att testa.
     
  2. "Turn off the Show recently opened items in Jump Lists on Start or the taskbar and in File Explorer Quick Access toggle switch"
    Den var ON men att stänga av hjälpte ej, jag fick ett (1) hopp.
     
  3. Nej, ingen Synology Drive. Se dock punkt 1.
     
  4. Om det sker hopp när man drar i listen på höger sida har jag inte testat än. Använder inte touchpad. De övriga metoderna går inte att tillämpa.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bläddringsproblemet i utforskaren misstänkte jag hade att göra med att jag använder en extern SSD-disk på 1 TB för att lagra min OneDrive.
Så jag kopierade en mapp med ett par hundra foton till C-disken, som också är en SSD-disk. Men problemet kvarstod.
Jag hittade denna artikel (https://www.minitool.com/backup-tips/sync-center.html) som har olika lösningar för Sync Center och Manage offline files, men jag hittar inte riktigt de menyer och de inställningar som jag skulle behöva ändra. 
I mappen OneDrive har jag bockat för "Behåll alltid på den här enheten". Kan detta ställa till problem?
Tack till allas tips!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...