Gå till innehåll

Trådlöst usb nätverkskort fungerar inte efter Zorin uppdatering.


Recommended Posts

Det trådlösa usb nätverkskortet TP-Link Archer T3U fungerar inte efter Zorin Os Lite 16.3 senaste uppdateringen Linux 5.15.0-102.

TP-Link Archer T3U fungerar med Linux 5.15.0-101 men inte med Linux 5.15.0-102.

Hur ska jag göra för att få det trådlösa usb nätverkskortet att fungera med senaste uppdatering av Zorin Os Lite 16.3?

Jag kan ju fortfarande använda Linux 5.15.0-101 och då fungerar det trådlösa nätverkskortet men vid nästa Zorin uppdateringen så försvinner troligen Linux 5.15.0-101.

Installationen av nätverkskortet gjordes tidigare via Terminalen där jag angav:

sudo apt update

sudo apt install -y build-essential dkms git bc

git clone -b v5.13.1 https://github.com/fastoe/RTL8812BU.git

cd RTL8812BU

make

sudo make install

sudo reboot

Detta är hämtat från: https://github.com/fastoe/RTL8812BU

Denna installationen tog lång tid och cirka två GB av hårddiskens plats användes till detta.

TP-Link Archer T3U fungerade bra efter denna installationen, men nu behöver jag använda Linux 5.15.0-101 för att få det trådlösa usb nätverkskortet att fungera.

Jag vill ju att TP- Link även ska fungera med Linux 5.15.0-102.

Kanske dum tanke, men ska man kanske skriva git clone -b v5.15.0 istället för git clone -b v5.13.1 i Terminalen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tröttnade på att det trådlösa usb nätverkskortet bara fungerade med den äldsta Linuxkärnan i Zorin OS Lite 16.3 och jag gjorde därför en ren ny installation av Zorin OS Lite 17.1 istället.

I Zorin OS Lite 17.1 med nätverkskabeln i datorn så öppnade jag terminalen och skrev på nytt in:

 

sudo apt update

sudo apt install -y build-essential dkms git bc

git clone -b v5.13.1 https://github.com/fastoe/RTL8812BU.git

cd RTL8812BU

make

sudo make install

sudo reboot

 

Efter omstarten av Zorin OS Lite 17.1 så drog jag ur nätverkskabeln ur datorn och satte därefter i det trådlösa usb nätverkskortet i datorn.

Nu så fungerade det trådlösa usb nätverkskortet med datorns senaste Linuxkärna, Linux 6.5.0-28.

Jag startade om Zorin 17.1 med en äldre Linuxkärna, Linux 6.5.0-27 och också med denna Linuxkärna så fungerade det trådlösa usb nätverkskortet.

Tyvärr så får denna dator lägre bredbandshastighet i Zorin OS Lite 17.1 än i Zorin OS Lite 16.3 med det trådlösa usb nätverkskortet när jag tittar på Bredbandskollen på Internet.

I Zorin 16 med Linux 5.15.0-101 så blinkade TP-Link grönt.

I Zorin 17 så är TP-Link mörkt utan att blinka.

Kanske slutar det trådlösa usb nätverkskortet att fungera igen efter nästa Zorin uppdatering?

Finns det något man kan skriva in i Terminalen för att avinstallera RTL8812BU?

För att sedan återinstallera det igen vid krångel?

Datorn med Zorin 17 planerar jag att ta med till stugan i sommar och där använda det trådlösa usb nätverkskortet till att ta mig ut på Internet med i kombination en liten mobil-wifi-router.

I datorerna hemma tänkte jag tills vidare ha kvar Zorin 16 och koppla upp på nätet med nätverkskabel.

I terminalen i Zorin 17 skrev jag in: nmcli d status när det trådlösa usb nätverkskortet satt i datorn och fick fram svaret:

 

dell-kund@dell-0dd98e3a06:~$ nmcli d status

DEVICE TYPE STATE CONNECTION

wlx14ebb6556d53 wifi ansluten Telia-xxxxxx

enp3s14 ethernet otillgänglig --

lo loopback ohanterad --

dell-kund@dell-0dd98e3a06:~$

 

Är det någon som kan tolka uppgifterna ovan?

Jag döljer här min Telia anslutning: Telia-xxxxxx= sex stycken siffror.

Jag ser under Anslutningsinformation att där står det drivrutin rtw_8822bu, jag har ju i terminalen skrivit in RTL8812BU?

rtw_8822bu.jpg.9da58ff1ff64d644cd8093afbfafffb5.jpg

Jag hoppas ni förstår vad jag menar med det jag skrivit ovan, trots mitt eventuella dåliga skrivspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...