Gå till innehåll

Problem vid start av dator och inloggning


Gunborg

Recommended Posts

Vid start av dator kommer det upp en blå ruta med denna text:

"The CMOS checksum is invalid. The CMOS will reset to the default configuration., and the computer will restart. Afterwards, please check the BIOS setup options to see if they change.

CMOS reset  (502)

ENTER - Restart th computer"

Har skaffat ny inloggningskod för att kunna använda dator.

Vid uppstart har datum och klockslag  inte hängt med men ändras till rätt tid efter en tids användning.

Jag har HP-dator med windows 10.

Vad är det som har hänt.  Är det något som är svårt att avhjälpa. Jag är mycket okunnig vid dessa problem. Tacksam för all hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vid en snabbkoll hittar jag inte exakt batterityp men det är ett sånt knappcell, typ CR2032.

Hittar ingen bra video men denna visar hur det bör se ut. 1.54 in i klippet ser man batteriet med ett litet rött streck på, under (på filmen) en stor kylfläns.
Kolla och om du tror att du grejar detta kan du öppna locket och ta ett foto hur det ser ut för just din dator.

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Gunborg sade:

Produkt ID: 00325-81441-75283-AAOEM

HP Pavilion Desktop 690-00xx

Hoppas att jag hittat rätt kod.

Det saknas två siffror i produktnumret. Men går man på 690-0038 får man fram denna modell:

https://support.hp.com/us-en/document/c06222566

Du har sannolikt en stationär dator. Du kan öppna datorn sannolikt genom att ta bort en sidan.

 

image.thumb.jpeg.da9430dec44c8113b7ac2f6519945a16.jpeg

Bilden ovan visar hur moderkortet kan se ut. I detta exempel är det 690-0038. Kan du få fram den exakta modellen går det kanske att hitta korrekt moderkort. Men bilden ovan ger dig ändå en vägledning.

CMOS-batteriet har jag ringat in med röd färg. Det är det batteriet som sannolikt behöver bytas. Om datorn tappar tid och datum när du stänger av datorn är det batteriet som är slut.

Batteriet är ett CR2032 och kostar inte många kronor. Du behöver vara försiktig när du öppnar datorn och inte skada de känsliga komponenterna. ESD är förödande och du bör se till att använda en armlänk.

Är detta något du vågar dig på?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...