Gå till innehåll

Installera äldre mus på en laptop


Gå till lösning Löst av Dimos,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej
Jag har en laptop med win 11 och jag vill installera en äldre mus på den, men jag lyckas inte.
Musen är en "Microsoft Explorer Mini Mouse" model 1363, 2,4 GHz. Jag försöker med "Lägg till enhet" under Bluetooth och enheter, men windows hittar inte musen.
Men under Enheter / Indata dyker upp "Microsoft 2,4GHz V1.0", som borde vara musen.
Jag hittar inte någon drivrutin att ladda ner, men kan det vara så att musen är för gammal för windows 11? (synd att slänga den utan att försöka använda!).
Tack på förhand för info
 

Redigerad av Dimos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Thirteen sade:

Följ instruktionerna här så gott det går

 

Tack för videon, men det hjälpte inte mig. Jag har gjort allt det "vanliga". Men musen hittas alltså inte när ny enhet ska sökas. Sökknappen för bluetooth-anslutningen sitter på själva usb-dongen. Mera tips kanske? Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Dimos sade:

Men under Enheter / Indata dyker upp "Microsoft 2,4GHz V1.0", som borde vara musen.

Eller så är det bara den del (transceivern) som sitter i USB-uttaget.

Har musen nya batterier?

Enligt installationsguiden (manual 2) på sidan https://usermanual.wiki/Microsoft/1363.Manual-2 ska man börja med att installera en särskild programvara som finns på medföljande CD för full funktionalitet, sen sätter man in AA-batteri i musen och först därefter stoppar man in USB-transceivern. När musen vaknar så lyser den blått under några sekunder.

På sidan https://drivers.softpedia.com/get/KEYBOARD-and-MOUSE/MICROSOFT/Microsoft-Explorer-Mini-Mouse-Driver-Utility-13-221.shtml finns ett program som verkar vara avsett för din mus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Eller så är det bara den del (transceivern) som sitter i USB-uttaget.

Har musen nya batterier?

Enligt installationsguiden (manual 2) på sidan https://usermanual.wiki/Microsoft/1363.Manual-2 ska man börja med att installera en särskild programvara som finns på medföljande CD för full funktionalitet, sen sätter man in AA-batteri i musen och först därefter stoppar man in USB-transceivern. När musen vaknar så lyser den blått under några sekunder.

På sidan https://drivers.softpedia.com/get/KEYBOARD-and-MOUSE/MICROSOFT/Microsoft-Explorer-Mini-Mouse-Driver-Utility-13-221.shtml finns ett program som verkar vara avsett för din mus.

Jag har ingen installationsdisk kvar. Drivrutinen du hänvisar till är upp til win10 (jag har win11). När jag försöker att installera ändå, står det att det finns en senare version installerad. Jag uppdaterade drivrutinerna med windows update, men det hjälpte inte. 
Min wifi än inställd på 5GHz, medan musen vill kanske ha 2,4GHz. Kan det vara en anledning? PÅ min gamla win10 kunde jag välja mellan olika wifi, men i win11 vet jag inte hur jag väljer wifi 2,4GHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser inställningen i Tjänster ut?

Den lär behöva vara inställd på Startmetod: Automatisk.

Prova att ändra inställningen om den nu råkar stå på Startmetod: Manuellt, och starta om tjänsten.

 

Skärmbild 2024-05-03 174435.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win10 och 11 är så lika så det ska nog mycket till för att de inte kan använda samma drivrutin. Även drivrutiner för Win7 och 8 kan fungera i Win11.

Gick det inte att installera programmet alls?
Kolla om du nu har Mouse and Keyboard Center i Startmenyn och starta den om den finns där.

Om inte får vi nog kolla hur det ser ut i Enhetshanteraren när det gäller mus och Bluetooth.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dimos sade:

Min wifi än inställd på 5GHz, medan musen vill kanske ha 2,4GHz.

Jag tror att det handlar om ett litet specialnätverk mellan transceivern i USB-kontakten och musen, alltså att det inte har att göra med ditt lokala nätverk.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Win10 och 11 är så lika så det ska nog mycket till för att de inte kan använda samma drivrutin. Även drivrutiner för Win7 och 8 kan fungera i Win11.

Gick det inte att installera programmet alls?
Kolla om du nu har Mouse and Keyboard Center i Startmenyn och starta den om den finns där.

Om inte får vi nog kolla hur det ser ut i Enhetshanteraren när det gäller mus och Bluetooth.

Mouse and Keyboard Center går inte att installera, den hittar ingen enhet.

Enhetshanteraren syns ingen mus, däremot bl.a. "Microsoft bluetooth Enumerator" och "Bluetooth device (RFCOMM Protokol TDI)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Jag tror att det handlar om ett litet specialnätverk mellan transceivern i USB-kontakten och musen, alltså att det inte har att göra med ditt lokala nätverk.

USB-kontakten kan vara skadad. Kåpan till den åkte ut igår när jag tog ut den från laptopen. Jag har en annan USB-kontakt från Microsoft, jag ska prova den. Kan man göra så egentligen? Alternativt satsa på en ny mus!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Thirteen sade:

Hur ser inställningen i Tjänster ut?

Den lär behöva vara inställd på Startmetod: Automatisk.

Prova att ändra inställningen om den nu råkar stå på Startmetod: Manuellt, och starta om tjänsten.

 

Skärmbild 2024-05-03 174435.png

Hej igen
Tjänsten var inställd på Manuellt, jag ändrade till Automatiskt, men jag såg ingen effekt av denna ändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Dimos sade:

USB-kontakten kan vara skadad. Kåpan till den åkte ut igår när jag tog ut den från laptopen. Jag har en annan USB-kontakt från Microsoft, jag ska prova den. Kan man göra så egentligen? Alternativt satsa på en ny mus!

Har du haft tid att pröva än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
6 timmar sedan, Cecilia sade:

Har du haft tid att pröva än?

Ja, jag har provat den men den fungerar inte heller. Jag har provat också med en gammal Logitech, men den/jag saknar usb-kontakten som hör till och den funkar inte heller med de andra usb:na. Jag har försökt också att installera båda mösen på min nuvarande pc, men utan resultat. Så jag tror att det blir en ny mus. Vi försökte iallafall. Tack alla

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...