Gå till innehåll

Det går inte att ta bort mappar och filer


Dimos

Recommended Posts

I min tidigare tråd med titel "Cobian Reflector funkar inte i win 11" gick inte att kopiera filer från C-disken eller en extern disk till en NAS-mapp med namnet Onedrive. Den riktiga Onedrive jag jobber med ligger i en annan extern-disk.
Det gick inte att lösa, utan jag fick kopiera filerna till en annan mapp.
Nu tänkte jag ta bort allt innehåll under onedrive-mappen i NAS:en, i och med att jag inte behövde den.
Det gick att ta bort de flesta filer i undermapparna, men inte själva mapparna! Varje gång jag tryckte på delete, återkom mapparnas namn!
Jag försökte t.o.m. att "Radera filer permanent" med Win Optimizer (med bl.a. Guttman-metoden), men det lyckades inte heller (se bilaga).
Kan F-Secure hindra borttagandet? Andra tips?
Tack

Skärmbild 2024-05-20 172023.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att högerklicka på en mapp som du inte kan ta bort och i menyn välja Egenskaper?
På fliken Säkerhet bör det gå då att välja Avancerat för att se vem som äger mappen och vilka behörigheter du har. Om det inte är du som äger mappen går det att ändra ägare där också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Går det att högerklicka på en mapp som du inte kan ta bort och i menyn välja Egenskaper?
På fliken Säkerhet bör det gå då att välja Avancerat för att se vem som äger mappen och vilka behörigheter du har. Om det inte är du som äger mappen går det att ändra ägare där också.

Hej Cecilia. När jag klickar på Säkerhet för mappen Onedrive, som jag vill ta bort, får jag flera felmeddelanden beroende på vad jag klickar på och ändrar.
Överst i listan med namn och grupper finns:
Users (Unix Group|users
Mitt namn xxxx
Okänt konto(S-1-5-88-2-100-xxx)      3 st sådana poster
Inga av de grupperna har behörighet "Tillåt" eller "Neka"
När jag klickar på Redigera får jag meddelande enligt bilaga bild x
När jag klickar på mitt namn och klickar på Tillåt får jag meddelande enligt bilaga bild 0
OK därefter ger meddelande bild y
Om jag väljer att ta bort första gruppen, får jag bild 0 igen
I olika lägen och försök får jag felmeddelanden enligt bilderna 1-2-3-4
 

Bild 0.png

Bild 1.png

Bild 2.png

Bild 3.png

Bild 4.png

Bild x.png

Bild y.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har din NAS ett eget användargränssnitt som du använde en gång i tiden för att sätta upp grundläggande mappar, konton och behörigheter?
Med tanke på att det på första raden nämns Unix så verkar det vara ett filsystem som har en annan källa än Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Har din NAS ett eget användargränssnitt som du använde en gång i tiden för att sätta upp grundläggande mappar, konton och behörigheter?
Med tanke på att det på första raden nämns Unix så verkar det vara ett filsystem som har en annan källa än Windows.

Jag installerade NAS:en i min gamla dator för 8 år sedan. Mitt användarnamn i denna är inte samma som i min nyköpta laptop.
Jag kommer åt den från båda datorerna med samma wifi. Behörighetsproblemet har att göra med mappen Public / Onedrive och alla mappar och filer där under.
Jag kan både lägga till och ta bort filer direkt under mappen Public.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Dimos sade:

När jag klickar på Redigera får jag meddelande enligt bilaga bild x

Klicka på Avancerat i stället. Det är där ägare står. Ofta måste man börja med att ändra ägare till en själv för att kunna göra ändringar.

1 timme sedan, Dimos sade:

Behörighetsproblemet har att göra med mappen Public / Onedrive och alla mappar och filer där under.

Har den mappen skapats eller använts av OneDrive någon gång?

Har din NAS ett eget användargränssnitt som man t ex kommer åt via en webbläsare?
Unix group är inte ett begrepp som Windows använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Cecilia sade:

Klicka på Avancerat i stället. Det är där ägare står. Ofta måste man börja med att ändra ägare till en själv för att kunna göra ändringar.

Har den mappen skapats eller använts av OneDrive någon gång?

Har din NAS ett eget användargränssnitt som man t ex kommer åt via en webbläsare?
Unix group är inte ett begrepp som Windows använder.

Mappen Onedrive i NAS:en (Seagate 2-bay) har jag använt i min gamla dator som en backup och olika säkerhetskopieringar. Har använt appen Seagate DiscWizard för att tex ta backup av systemet. Tills nyligen hade jag problem att ta bort mappar och filer även från min PC.
MEN: jag drog ut elkontakten från NAS:en och återstartade den, och då gick det plötsligt att delete mappar, viket fortfarande inte går från min laptop.
Även Onedrive mappen är borttagen. Men problemet med laptopen kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...