Gå till innehåll

Språkinställningar i Windows Media Center


Torsten Åkelid

Recommended Posts

Hej

Knepig fråga..... (kör inte MCE i XP däremot i Vista)

Kollar man fakta hos MS så hamnar man då här:

http://www.microsoft.com/sverige/windowsxp...er/default.mspx

Sedan då rollupen som inte finns på svenska

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

Googlar man vidare så hamnar på "piratskeppet" som seglar på..... 8)

Där står det att man ska köra om sitt MCE pack på svenska,  för att det ska funka så ska man ha Net Framework 1.2 + sp1 och Net Framework 2.0

Stenis har skrivit en artikel om MCE 2005 och bör veta eller om det var en kompis... ;)

Hursomhelst så verkar piraterna säkra på sin sak.... :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska Media Center är ju egentligen en engelsk MCE med ett svenskt MUI och det förklarar varför uppdateringen inte finns på svenska :) Det enda som normalt sett ska vara på engelska när man kör med svenskt MUI är enhetshanteraren och diverse andra Windows-specifika inställningar och kontrollpaneler.

Jag har heller ingen större erfarenhet av MCE2005 då jag endast testat det i mindre än en vecka inför ett test för numera nedlagda Windows XP-Guiden.

Kolla iaf inställningarna i Kontrollpanelen > Regionala och språk-inställningar. På någon flik (tror det ska vara något i stil med Tangentbord och språk) där ska du kunna ställa in inställningarna för MUI. Ser du något konstigt där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska Media Center är ju egentligen en engelsk MCE med ett svenskt MUI och det förklarar varför uppdateringen inte finns på svenska :)

Hej

Det vet vi.....  det som är onormalt är att Rollup 2an annonseras via Windowsupdate

för svenska XPn och installeras den så försvinner svenskan.

Det enda jag hittar i supportväg på svenska är "piraternas support" där man då hävdar det jag skrev. Man kallar det MCEpack på svenska, måste finnas på skivan.....

Mycket konstigt egentligen.....det finns 2 piratbåtsutgåvor om detta där man kivas om vem som kom på lösningen.... ;D

Vill inte tanka ner för att kolla...  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet vi.....  det som är onormalt är att Rollup 2an annonseras via Windowsupdate

för svenska XPn och installeras den så försvinner svenskan.

Jag uppfattar det som att allt är förinstallerat och att han aldrig haft svenska i Media Center!?

Nåväl, jag avvaktar tills Torsten svarar så får vi ser hur vi går vidare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja allt är förinstallerat och jag har aldrig haft svenska på MCE och jag hittar inget MCE pack på skivan som följde med. Hittar inget konstigt i språkinställningarna.  Installerade om microsoft.Net Framework Swedish Language Pack men inget händer. Hem-PC supporten gav rådet att köra en recovery men då jag installerat en hel del program mm så ville jag inte göra detta. Något annat råd fick jag inte och jag ser inte att detta skulle hjälpa. Var hittar man MCE Pack på svenska? Net Framework 1.2 + sp1 och Net Framework 2.0 finns installerat på min dator nu. Finns det något att göra eller får jag acceptera engelska i MCE?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja allt är förinstallerat och jag har aldrig haft svenska på MCE och jag hittar inget MCE pack på skivan som följde med. Hittar inget konstigt i språkinställningarna.  Installerade om microsoft.Net Framework Swedish Language Pack men inget händer. Hem-PC supporten gav rådet att köra en recovery men då jag installerat en hel del program mm så ville jag inte göra detta. Något annat råd fick jag inte och jag ser inte att detta skulle hjälpa. Var hittar man MCE Pack på svenska? Net Framework 1.2 + sp1 och Net Framework 2.0 finns installerat på min dator nu. Finns det något att göra eller får jag acceptera engelska i MCE?

Hej

Ring upp din support igen, var trevlig men ytterst envis och be att din supportfråga

flyttas till nivå 2 eller 3 dvs de som pratar med MS direkt.

Givetvist ska du ha det på svenska eftersom du betalt för det.

Finns Windows XP Media Center Edition 2005 på andra språk?

Versioner av systemet finns nu på tyska, kinesiska, franska, italienska, japanska, koreanska, svenska, holländska och engelska.

http://www.microsoft.com/sverige/windowsxp...uation/faq.mspx

Så det SKA fungera, de pirattrådar jag läst säger detsamma.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst problemet (utan supportens hjälp)! Jag avinstallerade Rollup2 och gjorde en ominstallation av densamma från recovery-CD:n och vips så hade jag svenska i Media Center. Jag förstår egentligen inte varför det fungerade då det borde vara samma version av Rollup2 (KB900325). Men det kanske hämtades något mer från recovery-CD:n. Det verkar alltså som att det som var förinstallerat på datorn inte riktigt stämde med det som fanns på Recovery-CD:n. Jag ska ringa till supporten och berätta så de kan hjälpa eventuella andra som ringer och har samma problem och utan att man kör en hel recovery. Tack för alla värdefulla tips!  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...