XP Dude Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 Hej! fixade för ett tag sedan programmet Partiton Magic 8 från en bekant. Då jag nyss skaffade ny dator tänkte jag att det vore klokt att dela upp hårddisken i 2 olika partitioner.. Är inte vidare bra på det att veta vilken typ av disk jag ska skapa.. osv. Har tänkt använda den till att spara bilder, filmer, musik o dokument.. Nån som kan hjälpa?? Tack på förhand! // XP Dude Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 Den andra partionen ska inte vara bootbar så det du behöver göra är att krympa din xp-partion till lämplig storlek, och sedan inte göra något mer...än. Gå in i xp's egen diskhanterare och skapa en partion på det oallokerade utrymmet -> formatera med ntfs, klart... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XP Dude Posted October 11, 2006 Author Share Posted October 11, 2006 Med riskför att bli dumförklarad... :D Var hittar jag diskhanteraren där jag kan ställa in hur mkt utrymme nya partitionen ska ha?? // XP Dude Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted October 11, 2006 Share Posted October 11, 2006 Hej Ingen blir dumförklarad här... Frågar man inte, får man inte veta. Högerklicka "Den Här Datorn" -> Hantera, Diskhantering (vänster sida). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XP Dude Posted October 12, 2006 Author Share Posted October 12, 2006 Hej Venoms! Väl där i (diskhanteraren) híttar jag inte riktigt var jag kan bestämma storleken på den nya partitionen.. skulle behöva någon slags schema för hur man ska gå tillväga... ( har sökt lite på nätet men inte hittat rätt.) Har ett antal bilder som behöver flyttas till den nya partitionen (vill inte ha dem på C:) för att organisera upp o fixa brända skivor... Tacksam för all hjälp! // XP dude Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted October 12, 2006 Share Posted October 12, 2006 Bestämmer storleken gör du när partionen skapas. Du högerklickar på oallokerat utrymme väljer att skapa en partion, där i den rutan som kommer upp skriver du in storleken, sedan trycker du ok och skapar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts