Gå till innehåll

XP home licens


Murre

Recommended Posts

Tjena en kompis har ett pirat xp pro på sin dator ( ja det är en kompis jag har en äkta licens) som nu ska köpa en äkta XP home OEM och ett av kraven lyder så här:

"Du som kund få endast installera OEM-licensen på en ny dator.

T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem."

nog kan man väl smaska in den äkta licensen där ändå eftersom han aldrig har registererat XP pro?

Nog ska väl det funka eller tror ni att XP home kommer att klaga på ett tidigare operativsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför går han inte in på microsoft.com och validerar sin "oäkta" version? Då får han möjligheten att köpa en äkta pro till ett mycket reducerat pris ca: 1200 - 1300 skr istället för att köpa en OEM licens på en home.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena en kompis har ett pirat xp pro på sin dator ( ja det är en kompis jag har en äkta licens) som nu ska köpa en äkta XP home OEM och ett av kraven lyder så här:

"Du som kund få endast installera OEM-licensen på en ny dator.

T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem."

nog kan man väl smaska in den äkta licensen där ändå eftersom han aldrig har registererat XP pro?

Nog ska väl det funka eller tror ni att XP home kommer att klaga på ett tidigare operativsystem?

Köp på komplett.se de skiter i texter och säljer OEM rakt av från webbutiken. Väl installerat så spelar det ingen roll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det!? Gör som Venoms skriver:

Varför går han inte in på microsoft.com och validerar sin "oäkta" version? Då får han möjligheten att köpa en äkta pro till ett mycket reducerat pris ca: 1200 - 1300 skr istället för att köpa en OEM licens på en home.

Jag har gjort det 2 ggr hos vänner som haft "icke giltig produktnyckel". Man låter MS installera WGA, nästa gång man fösöker uppdatera kommer man till MS sida om att antingen få en gratis nyckel eller köpa en för ca 1280 kr. Gratis eller betala är beroende på hur man "drabbats" av en falsk nyckel. (Home är billigare)

Efter några dagar kommer en nyckel per mail och en tid därefter kommer en full-CD per post. Kan inte bli bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms:

Varför köpa en full xp pro för 1200 kr?

Är man hemanvändare så räcker XP home och som OEM på komplett.se så tror jag den kostar under 700 kronor

Därför att om personen i frågan följer mitt råd så är en pro det enda alternativet eftersom det är en pro som är installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms:

Varför köpa en full xp pro för 1200 kr?

Är man hemanvändare så räcker XP home och som OEM på komplett.se så tror jag den kostar under 700 kronor

Därför att om personen i frågan följer mitt råd så är en pro det enda alternativet eftersom det är en pro som är installerat.

Nu ska jag inte käfta emot allt för mycket :) :)

Men, XP är lätt att installera om, på min dator (400GB på C: ) tar det max en 3-4 timmar (exkl. formattering) och ominstallation av de program jag brukar ha installerade. Så 700 kr för en XP home (lika skarp cd, trots OEM) eller 1200 kr för en pro....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte riktigt där det finns problem...

Eftersom personen har en olaglig kopia installerad, så vid en validering ser programmet att det är en pro och därmed får du en pro licens, hade det varit en home hade det varit på samma sätt...fast ännu billigare är 700 om det fortfarande fungerar att göra så.

Jag kan hålla med om att som hemanvändare utan nätverk, dvs en singelmaskin är home ett tillräckligt alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...