Gå till innehåll

Problem i enhetshanteraren


Libra63

Recommended Posts

Satt och kollade om något behövdes updateras i enhetshanteraren och råkade av misstag installera Standard-PC en gång till så nu finns det 2 st under "Dator" :( Nu startar datorn så sakta efter det, kan man avinstallera en av dem på något sätt? Jag har suttit och letat men hittar den inte  ??? Högerklickar jag på Standard-PC och väljer egenskaper så är "platsen okänd"  :- Var finns den och kan jag få bort den  ???

Anders

Edit

Har nu gjort en systemåterställning och allt ser ut som det gjorde innan jag "pillade"

för mycket i enhetshanteraren  ;) Förutom att i Dator är där något som heter  heter Standard-PC som inte fanns där innan. Kan jag få bort den på något sätt  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det här med att "pillra"..... ;)  nu kan man göra det nästan hur mycket som helst just i enhetshanteraren...

Enhetshanterararen är egentligen "hjärtat" i Windows....

Man kan om man vill i princip "deleta" allting från sin enhetshanterare.

Sedan gå till Meny Åtgärd > "Söka efter maskinvaruförändringar" så hittar PnP pryttlarna igen. Eller att man startar om.

Sedan att du kan "högerklicka" på varje enhet för mer kommandon eller dubbelklicka på en enhet.

Att det blev just "Standard-PC" beror väl på att PnP tycket att det var en sådan.

Går nåt åt pipsvängen har man då systemåterställning precis som du gjorde...

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det här med att "pillra"..... ;)  nu kan man göra det nästan hur mycket som helst just i enhetshanteraren...

Enhetshanterararen är egentligen "hjärtat" i Windows....

Man kan om man vill i princip "deleta" allting från sin enhetshanterare.

Sedan gå till Meny Åtgärd > "Söka efter maskinvaruförändringar" så hittar PnP pryttlarna igen. Eller att man startar om.

Sedan att du kan "högerklicka" på varje enhet för mer kommandon eller dubbelklicka på en enhet.

Att det blev just "Standard-PC" beror väl på att PnP tycket att det var en sådan.

Går nåt åt pipsvängen har man då systemåterställning precis som du gjorde...

;)

 

Hej!

Ja men hur tar jag bort just "Standard-PC"?

Jag har högerklickat på den men det funkar inte ???

Har letat runt lite också men hittar ingenstans om hur jag ska "deleta" den  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har letat runt lite också men hittar ingenstans om hur jag ska "deleta" den  ???

Hej

Markera enheten och tryck delete.... sök sedan igen efter maskinvaruförändringar.

Nu kan det vara så att PnP vill att det ska vara just en "Standard-PC", ofta är det så.

Annars får du göra en skärmdump och visa vad du menar....

EDIT

Kollade hur "Dator" definieras i enhetshanteraren och den kan inte tas bort..... den styrs av annan hårdvaruidentifiering.

Hursomhelst är det väl inget problem  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Markera enheten och tryck delete.... sök sedan igen efter maskinvaruförändringar.

Nu kan det vara så att PnP vill att det ska vara just en "Standard-PC", ofta är det så.

Annars får du göra en skärmdump och visa vad du menar....

EDIT

Kollade hur "Dator" definieras i enhetshanteraren och den kan inte tas bort..... den styrs av annan hårdvaruidentifiering.

Hursomhelst är det väl inget problem

Hej!

Nä det är helt riktigt att  inte "Standard-PC" kan tas bort.

Men problemet är att datorn startar lågsamt sedan "Standrad-PC" kom till i "Dator".

"ACPI Uniprocessor PC" har hela tiden legat under "Dator"

Men det är kanske inte "Standard-PC" fel att datorn startar långsamt  ???

Ett annat problem som uppstod efter jag hade "pillat" i Systemhenateraren är när jag ska stänga datorn. Allt flyter som det ska tills den ska stängas ner av sig själv. Då fryses skärmbilden med windowflaggan och texten "Nu kan du stänga av datorn" kommer upp. Jag får sen stänga av datorn manuellt på burken.  :-

Edit

Kollade noga nu när jag stängde av datorn. Hårddisken stängs av och det verkar som om datorn kommer i ett "standby läge". Lampan lyser fortfarnade grönt och jag får stänga av datorn  manuellt ???

Edit igen  ;)

Ser att UPS-tjänsten är för tillfället stoppad, har det med det att göra att jag får stänga av datorn  manuellt  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ACPI Uniprocessor PC" har hela tiden legat under "Dator"

Men det är kanske inte "Standard-PC" fel att datorn startar långsamt  ???

Ett annat problem som uppstod efter jag hade "pillat" i Systemhenateraren är när jag ska stänga datorn. Allt flyter som det ska tills den ska stängas ner av sig själv. Då fryses skärmbilden med windowflaggan och texten "Nu kan du stänga av datorn" kommer upp. Jag får sen stänga av datorn manuellt på burken.  :-

Hej

ACPI är det på min egen också och då är nog din det också... Under Systemenheter kan det också ha blitt fel.

Enklast backar du med SÅ eller får du laborera med att ta bort Systemenheter och se om "Sök efter maskinvaruförändringar" löser något.  Samt vänta ut att PnP har kollat av datorn efter ny maskinvara samt isntallerar dito.

Tjänsterna ska man inte vara inne i och "pillra" med....om det är en 512MBs burk så köp dig 512MB till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ACPI Uniprocessor PC" har hela tiden legat under "Dator"

Men det är kanske inte "Standard-PC" fel att datorn startar långsamt  ???

Ett annat problem som uppstod efter jag hade "pillat" i Systemhenateraren är när jag ska stänga datorn. Allt flyter som det ska tills den ska stängas ner av sig själv. Då fryses skärmbilden med windowflaggan och texten "Nu kan du stänga av datorn" kommer upp. Jag får sen stänga av datorn manuellt på burken.  :-

Hej

ACPI är det på min egen också och då är nog din det också... Under Systemenheter kan det också ha blitt fel.

Enklast backar du med SÅ eller får du laborera med att ta bort Systemenheter och se om "Sök efter maskinvaruförändringar" löser något.  Samt vänta ut att PnP har kollat av datorn efter ny maskinvara samt isntallerar dito.

Tjänsterna ska man inte vara inne i och "pillra" med....om det är en 512MBs burk så köp dig 512MB till.

Hej igen!

Jag har redan 1024MB  ;)

Fick inte rätt på det och fler fel dök upp så jag reparerade Windows.

Så nu har jag lärt mig att inte "pillra" för mycket i enhetshanteraren  :-[

Men man lär sig av sina misstag, inte sant?  ;D

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan 1024MB  ;)

Fick inte rätt på det och fler fel dök upp så jag reparerade Windows.

Så nu har jag lärt mig att inte "pillra" för mycket i enhetshanteraren  :-[

Men man lär sig av sina misstag, inte sant?  ;D

Yup.... :-[

Nu ska man inte vara rädd för att experimentera/"pillra", blir inte klok på hur du fick till en dublett av din burk.... ???

Just enheltshanteraren kan man ju misshandla rejält eftersom PnP återställer maskinvaran.

Har man sedan 1024 MB minne finns det ingen anledning att hålla på med tjänsterna.

Då är det bättre att man håller koll på sina program eller programtilägg som läggs

i autostart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...