Gå till innehåll

problem med cdromen.


elin78

Recommended Posts

hej , har ett problem med cdromen

som är en cdbrännare som kan läsa dvd (bränner inte dvd).

och den heter , enligt min enhetshanterare lite-on combo LTC-48161H

problemet? ja, det är att den inte alltid (funkar dock ibland) kan läsa skivorna man stoppar i den.

den står liksom bara och tuggar  :(

så nu har jag kollat enhetshanteraren, och då så står det att drivruinterna

som xp själv har hittat är i från 2001  :o(nej, ja fick ingen skiva till cdromen,datan e begagnad).

kan det vara så att, bara för att det är en gammal drivrutin,så funkar det dåligt  ???

har googlat , men hittar inga fungerande länkar , där jag kan ladda ner drivrutinen ifrån.

nån som har nå tips om vad man kan göra? eller måste jag köpa ny cdbrännare kanske?

edit:

kanske ska nämna att jag testat att gå in på www.liteon.com , men det går toksegt..jag

kommer ingen vart där..  :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Testa att uppgradera firmware för din enhet, http://www.liteonit.com/DOWNLOADS/ODD/LTC-...re/CO48KH0R.zip.

Att drivrutinen är från 2001 spelar ingen roll, det är en standarddrivruin som används för alla optiska enheter.

Om inte firmwareuppgraderingen hjälper är det nog bara tt skaffa en ny CD/DVD.

// Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Testa att uppgradera firmware för din enhet, http://www.liteonit.com/DOWNLOADS/ODD/LTC-...re/CO48KH0R.zip.

Att drivrutinen är från 2001 spelar ingen roll, det är en standarddrivruin som används för alla optiska enheter.

Om inte firmwareuppgraderingen hjälper är det nog bara tt skaffa en ny CD/DVD.

// Andreas

hej,

tyvärr , det blev inte bättre fast jag uppgraderade firmwaren..

får väl köpa en ny då.. surt. men men.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, det är inte svårt att byta själv! Är det en hyfsat ny dator behöver du bara koppla loss tre sladdar och skjuta CD-ROM:en från där den sitter, skruva bort slädarna och skruva dit dom på den nya CD-ROM:en och skjuta in den i datorn och koppla in de tre sladdarna på nytt  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, det är inte svårt att byta själv! Är det en hyfsat ny dator behöver du bara koppla loss tre sladdar och skjuta CD-ROM:en från där den sitter, skruva bort slädarna och skruva dit dom på den nya CD-ROM:en och skjuta in den i datorn och koppla in de tre sladdarna på nytt  :)

okej... :-[ vet inte om jag vågar pilla.. men kan väl alltid försöka. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...