Gå till innehåll

Inget stöd för svenska i TabletPC-versionen


MEE

Recommended Posts

Det har utlovats i snart fyra år att en version av TabletPC som stödjer svenska tecken ska komma till XP.

Jag fick bekräftat att inte heller TabletPC-versionen av Vista kommer att stödja svensk tecken :(.

Den kommer som standard med stöd för 12 olika språk och svenska är inte ett av dem. Men dom säger fortfarande att det kommer att komma inom kort  :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade själv på en Origami i somras men förmodligen är marknaden för liten i Sverige.

Själva ursprungliga Tablet  PC konceptet verkar tämligen dött.

http://computersweden.idg.se/2.139/1.48658

å, ä ö kostar nog en del att hantera för Kista....... :P 

"Jeppe" kanske svarar om någon mailar... han vet nog.... ;D

http://blogs.msdn.com/jesperh/archive/2004/09/03/225515.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Inom kort" låter stabilt :) Vad har du för källa?

Jag pratade med  Hiroshi Sakakibara nere på TechEd. Han visade många trevliga fördelar och finesser med att köra vista på bärbart och tablet. Jag tror att den stora anledningen till att tablet inte är så stort i sverige är just för att språkstödet saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den stora anledningen till att tablet inte är så stort i sverige är just för att språkstödet saknas.

Det är nog snarare en marknad som inte är mogen alternativt funnit andra sätt.

http://www.daptech.com/markets/

Sjukvården har nog inga pengar pga andra IT slukande projekt.

Industrin är mycket konservativ i Sverige till sådant här.

Fältservice, GIS användning,  har redan andra lösningar i sina bilar.

IT nissarna får inte bränna stålar längre på sådant här... ;D

Så å, ä, ö kan sitta hårt inne..... troligen så "budgeteras" också önskemål utifrån

lokala länders behov och MS Kista har nog bedömt behovet som litet.

Men den här Origamin var en rolig leksak... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske är så att behovet är för litet i sverige.

Vi har köpt in ett antal tablets till företaget jag jobbar för att använda i fält och i bil för bla inventering och dom som har använt dom är mycket nöjda (utom vi på supporten som måste ta hem patcharna för ett engelskt OS :( ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske är så att behovet är för litet i sverige.

Vi har köpt in ett antal tablets till företaget jag jobbar för att använda i fält och i bil för bla inventering och dom som har använt dom är mycket nöjda (utom vi på supporten som måste ta hem patcharna för ett engelskt OS :( ).

Behovet finns nog men utmaningen är nog mer ekonomi samt hur man gör själva infrastruturen för

en tablet eller rugged PC som fältfolket kallar den.

Många har ju valt en mer eller mindre fast monterad Laptoplösning i en bil för tex hantering av arbetsordrar.

Sedan i industrimiljö ställs det då helt andra krav på själva hårdvaran. Amerikanska försvaret har ju en typ som man i princip kan kasta i backen utan att det gör  nåt....

Sjukvården har svårigheter med det mest elementära som att skydda sina system....ref KS/Röntgen...  :P

Men nog finns behovet för tekniken är smart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej,

Jag är student och nyblivet Tablet PC-fan. Jag är övertygad om att många studenter skulle ha haft en Tablet PC vid det här laget om det hade funnits svensk Handskriftstolk. Sen är jag medveten om att NyTeknik tror att Tablet PC:n är i botten av Hype-kurvans "besvikelsens dal", http://www.nyteknik.se/uploaded/image/2006/8/23/hajp.jpg.

Poängen jag vill komma till är att jag faktiskt kontaktade Jeppe, som någon föreslog. Tänkte att fler än jag nog är intresserade av svaret. Jag har inte klippt ett skvatt (förutom mailadresserna), även om jag kanske borde gjort det.

-----Ursprungligt meddelande-----

Från: Jesper Holmberg (STÅTLIG)

Skickat: den 12 december 2006 22:37

Till: Johan Persson

Ämne: RE: (Jeppe's WebLog) : Svenska tecken i handskrivet Vista?

Låter bra!

Jag ska hålla ett öga på vad som händer med handskriftstolken framöver; jag hojtar till om jag får reda på nåt mer.

-----Original Message-----

From: Johan Persson

Sent: Tuesday, December 12, 2006 1:28 PM

To: Jesper Holmberg (STÅTLIG)

Subject: SV: (Jeppe's WebLog) : Svenska tecken i handskrivet Vista?

Tack. Det är ändå underbara nyheter för mig och många med mig som gärna vill leka Tablet PC innehavare. I XP har vi ju väntat förgäves i flera år. Här verkar ju i alla fall någonting hända.

Jag vidarebefordrar svaret till forumet.

Vänliga hälsningar

/Johan

-----Ursprungligt meddelande-----

Från: Jesper Holmberg (STÅTLIG)

Skickat: den 12 december 2006 19:14

Till: Johan Persson

Ämne: RE: (Jeppe's WebLog) : Svenska tecken i handskrivet Vista?

Ok, fick svar från utvecklaren nu. Tyvärr kan jag inte nu säga mer än att arbete med den svenska handskriftstolken pågår. Hur och när den kommer att släppas verkar inte ha spikats ännu.

Förresten, det här med listan över förbjudna ord... Jag tänkte mer på det igår kväll, det är möjligt att det hade med Office-språkverktygen istället, så listan var för ord som inte ska föreslås när man stavfelar. Det var ett tag sen så minnet har bleknat, det enda jag riktigt kommer ihåg är att man äntligen fick tillfälle att använda sina talanger :)

-----Original Message-----

From: Jesper Holmberg (STÅTLIG)

Sent: Monday, December 11, 2006 7:30 PM

To: Johan Persson

Subject: SV: (Jeppe's WebLog) : Svenska tecken i handskrivet Vista?

Vänta gärna lite så ska jag se om jag får tag på utvecklaren, för den information jag gav nedan är arton månader gammal...

________________________________________

Från: Johan Persson

Skickat: den 11 december 2006 16:57

Till: Jesper Holmberg (STÅTLIG)

Ämne: SV: (Jeppe's WebLog) : Svenska tecken i handskrivet Vista?

Jo, det är okay om jag lägger in detta svar i forumet, eller?

Vänliga hälsningar

/Johan

-----Ursprungligt meddelande-----

Från: Jesper Holmberg (STÅTLIG)

Skickat: den 12 december 2006 00:01

Till: Johan Persson

Ämne: SV: (Jeppe's WebLog) : Svenska tecken i handskrivet Vista?

Tjena,

Jag förhandsgranskade ett ofantligt tidigt bygge av den svenska tolken för cirkus arton månader sen. Rätt kul, bl.a. fick jag bidra till en lista över ord som inte bör kännas igen. Nånstans inuti tolken kommer det att finnas en lååång lista med svordomar och könsord :)

Jag pingar den utvecklare jag var i kontakt med då; jag hojtar till om/när jag lyckas få reda på något konkret.

Mvh,

Jesper

-----Ursprungligt meddelande-----

Från: Johan Persson

Skickat: den 11 december 2006 14:57

Till: Jesper Holmberg (STÅTLIG)

Ämne: (Jeppe's WebLog) : Svenska tecken i handskrivet Vista?

Prioritet: Hög

Hej Jeppe,

Någon på http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=4327.0

föreslog ett mail till dig för att reda ut det här. Om du redan har fått ett såndant ber jag om ursäkt, men ingenting har hänt sedan dess på forumet, så jag tänkte att jag skulle ta mitt ansvar och ställa den här frågan:

Kommer det bli någon svensk handwriting recognition till Vista? Någon idé på ungefär när?

Vänliga hälsningar

/Johan Persson

----------------------------------

This message was generated from a contact form at:

http://blogs.msdn.com/jesperh/default.aspx

It was submitted by Johan Persson

Your contact information was not shared with the user.

Jag hojtar till när Jeppa hojtar till.

Vänliga hälsningar

/Johan Persson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...