Gå till innehåll

Hur stänga av UAC Koll mm?? Hjälp!


vespaman

Recommended Posts

OK, för att jag skall kunna behålla lugnet på jobbet, där jag installerat Vista förra veckan, så måste jag försöka bli av med alla naggande dialoger hit o dit.

1. Läste i MD att man kan slå av UAC. Hur gör man det?

2. Innebär det att program som körs igång vid start av windows även klarar sig utan att man manuellt måste klicka igång dom?

3. Har några program som vill skriva i configfiler i sitt installationsbibliotek, finns det någon systemövergripande trick för att tillåta detta? Köra som administratör är klart irriterande med dialogen som frågar om man verkligen vill starta. (öht, kan man få bort den (eller försvinner den när man slår av UAC?)?)

4. Explorer vill jag häva skydd på &så. Hur gör man det enklast? Jag har tex problem med activeX grejjor som vi har på jobbet (tidredovisning osv). Har installerat Mozilla tillsvidare, men det skulle vara bra att få igång explorer.

- Micke (som inte drabbats av virus e.d. sedan -93, och följdaktligen inte vill ha MS "hjälp" med detta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe.... ;)

Hjälper jag gärna till med för att du ska slippe det här "junket"...... observera alla olika sätt.

http://www.petri.co.il/disable_uac_in_windows_vista.htm

"The bad guys" kommer sedan att lura skjortan av "Tant Vera" att slå av UAC.... ;D

Troligen scriptar de msconfig frånslaget..

- Angående ActiveX moduler måste de anpassas till IE7... finns exakt beskrivet hos MS hur dessa måste vara konstruerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!  Måndagen räddad!  ;D

Jo... kanske det... ;)  Sitter man med olika configs hela dagar är funktionen "olidlig"...

Av egen erfarenhet så om man får in något med UAC frånslaget så blir det en "helvetisk" röra att städa.... Vista innehåller repmekanismer som motverkar en städning...

Men är man ingen "glad klickare" så går det nog bra ändå...

Rekommenderar att du slänger ut Windows Defender och kör ett riktigt säkerhetspaket typ F-Secure 2007 som finns i beta för Vista.

Så det här med Vista och säkerhet är en fålla måhända... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är UAC???

Är det den där jobbiga grejen som frågar om man verkligen vill köra detta programmet stup i kvarten???

Alltså så fort nått ska installeras?

I så fall ska jag oxå stänga av den.

Kolla hjälpfilen så ser du vad UAC är.... ;)

Nu behöver många UAC eftersom många installerar vadsomhelst, närsomhelst med ett glatt klick... 8)

Hursomhelst så kommer "buset" att slå av UAC för de här användarna så det spelar ingen större roll efter ett tag... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...