Magnus molin Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 Hejsan! Jag har tittat på en dator där processortypen är en "AMD Athlon XP 3000+" .. och min fråga då är hur många GHz skulle det vara om det vore en Intel processor? På ett ungefär? För jag ska ha datorn till musikproduction! så det gäller att det är en bra processor! ;D Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 http://www23.tomshardware.com/cpu.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted January 10, 2007 Author Share Posted January 10, 2007 Hmm... ??? Förstår mig inte på den där sidan! :- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 Där står hur du ska göra... Välj din CPU och en annan och sen vilken benchmark du vill titta på så ser du hur snabb din CPU är relativt till dom andra. Dom du väljer är markerade med rött i listan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnada Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 AMD X2 eller Intel Duo är väl det optimala, cpu med två kärnor + mycket ram så har du de optimala systemet för prodda beat eller va du ska göra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted January 16, 2007 Author Share Posted January 16, 2007 Så att om jag skulle köpa en dator med processorn " INTEL CORE 2 DUO E6300 1.86GHz " så skulle det vara bättre? Det är vell 2 kärnor i 1 ? eller hur funkar det? dubbel prestanda? så det skulle bli som en 3.72 GHz processor om det vore en vanlig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zap Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Jag har själv en AMD Athlon 64 3000+ men tycker att det är dags att uppgradera nu. Datorn är snart 3 år gammal. Intel Core 2 Duo E6600 är kanske mitt val. Nej, det bir inte dubbla. 2 gånger 1,86 är inte lika med 1 gånger 3.72 AMD XP 3000+ kör i 2,0 GHz om det nu är av intresse. Men man kan inte jämföra klockfrekvenser rakt av, det är mycket annat som spelar in. Jag jämförde AMD Athlon 64 3000+ med Intel Core 2 Duo E6400 på Toms Hardware. Fear (fps, högre är bättre) Intel 121 AMD 93 Word till pdf (tid, lägre bättre) Intel 2:13 AMD 3:43 Multitasking WinRAR + Photoshop (tid, lägre bättre) Intel 2:36 AMD 6:26 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted January 16, 2007 Author Share Posted January 16, 2007 Hehe tackar för bra svar! Då tar jag det som att Intel är mycket bättre än AMD! Iaf Intel Core 2 Duo! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zap Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Tja, vad som är bäst (AMD vs. Intel) varierar med tiden och med olika personers tycke. Men mellan just dessa två processorer skulle nog de flesta föredra en Intel Core 2 Duo E6400 framför en AMD Athlon 64 3000+ Båda företagen har ju snabbare processoror en dessa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnada Posted January 18, 2007 Share Posted January 18, 2007 det är ju också att när du har två kärnor kunna köra fler tyngre program utan att det segar, detta kräver dock att du pressar in en del ram minne också, minst 2gb skulle jag säga i dagens läge... Allt för att du ska slippa växlingsfilen för den segar ner hela systemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lltf Posted February 27, 2007 Share Posted February 27, 2007 jag har EXAKT den processor på min dator och hastig heten e 2.17 Ghz finns mer info om den i wikipedia sök efter amd sen full serial så kommer alla proseccor dom har haft och byggt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts