Gå till innehåll

Tappar ena disken


hEx

Recommended Posts

Hej.

Varit mest en "läsare" men har nu en fråga eller snarare ett problem som jag hoppas någon har en lösning till.

Efter att använt den ytterst smidiga on/off knappen "low state mode" så efter uppstart så har den tappat ena disken. Alla partioner på den aktiva C: disken är med men min andra disk ser inte Vista, spårlöst borta. Varför? En "riktig" omstart så syns den igen och allt är som vanligt, men så fort jag använder "Snabb avstängningen" och återstartar så är ena disken borta.

Tacksam för alla tips.

//Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det har antagligen att göra med att den andra hårddisken eller dess drivare inte stöder "sleep mode" och därför gissar jag att du har två olika hårddiskar i din dator. Vad är det för märke och modell på den hårddisk som inte syns efter uppstart från sleep mode?

// Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du se något i Event viewer om detta och vad i såfall? Det verkar som att det finns en del problem med Maxtor-diskar om du har ett nForce-chipset på ditt moderkort och rekommendationen verkar vara att kontakta Maxtor för en firmware uppgradering. Att uppgradera BIOS på datorn kan ju också vara en idé, om inte dt hälper, resetta BIOS-inställningarna till default.

Kan du förresten se något meddelande som hör till detta problem att göra under Performance and information tools?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren. Tittade efter i Event mngr osv. men hittade inget konstigt där. Bios är också uppdaterad sedan tidigare och allt tänkbart ändrat och testat i BIOS. Firmware till disken kändes lite dramatisk så efter lite funderande så blåste jag om burken helt. Inget framgång.

En annan liten bonus som kom till var att jag nu ser min NAT-Gateway i "Network" vilket jag inte har gjort på ett tag. Tror att det var Kaspersky's beta som ställde till det med gatewayen.

Stort tack Stenis för "input" ang. tänkbara felkällor.

Valde nu att testa AVG, får se hur den "slår ut", är annars en trogen Kaspersky användare.

Tack

//Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har samma problem

Har en fujitsu siemens scaleo x med 2 identiska diskar i.

installationen gick bra men nu kan jag inte komma åt disken längre.

Den visas men det står att filformatet är RAW...?

Kan någon hjälpa mig. När jag försöker komma åt disken säger vista att disken måste formateras. Detta är otänkbart då jag har mycket saker som jag inte "får" bli av med.

Help please....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har samma problem

Har en fujitsu siemens scaleo x med 2 identiska diskar i.

installationen gick bra men nu kan jag inte komma åt disken längre.

Den visas men det står att filformatet är RAW...?

Kan någon hjälpa mig. När jag försöker komma åt disken säger vista att disken måste formateras. Detta är otänkbart då jag har mycket saker som jag inte "får" bli av med.

Help please....

Jag känner till att fler har problemet du beskriver och jag antar att du kan läsa disken från XP? För de som har haft problemet har det rört sig om stora diskar på minst 500GB, vad är det för diskar du har?

// Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ingen fara :) Skulle vara kul att se om en firmware-uppgraderingen löser problemet men jag förstår om du inte vill ge dig in på det. Hör av dig om du ändrar dig eller har en uppdatering angående problemet!

Testar vidare....

Lagt om Vista ännu en gång.... Känner mej som ett barn som med brinnande iver demonterar familjens telefon bara för att se hur den fungerar.

Hittade en sak som påverkar men inte löst problemet fullt ut, eftesom jag hade problemet med NAT-Gateway försvinnandet tidigare också så rotade jag runt lite. Det Torrent prg. som jag använder är uTorrent,  tycker att det är stabilt och sköter jobbet bra. För att få den "gröna bocken" för all trafik genom brandvägggen så hade jag tidigare i deras forum hittat en lösning som innebar att man stängde av en service. Det var "SSDP Discovery Service" Denna verkar som den påverkade just detta med Gateway problemet. avstängd och man ser den inte ifrån "Network". Hittade dock en annan lösning till det.

Diskproblemet har fungerat till och ifrån efter det. Testning pågår...

Testade AVG ett tag, föll inte mej i smaken alls, Tillbaka till Kaspersky, halvbuggit men det är ju deras "Beta" så det är inte så konstigt iofs.

Hawking, om du vill testa ett bra "Recovery" prog. så ska du ta hem demo versionen utav "File Recovery Pro v7.1" Testat lite olika prog av denna typ. Detta är dock det som utan tveckan lyckats med att hitta och återskapa det mesta. Mycket lätthanterligt gränssnitt a'la windows och lättförståligt. Rekomenderas starkt.

Stenis, ska känna lite mer på Diskhanteringen, annars så kanske man skulle ge sig kast med en Firmware uppdatering. Jag kommer dock behöva hand ihand hjälp där då jag aldrig gjort det förut.

//Perter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...