Gå till innehåll

Problem vid installation


Benno

Recommended Posts

Har försökt installera Vista ultimate rtm (32) flera gånger utan att lyckas. Stora delar av installationen går bra men under första uppstarten låser den sig alternativt visar bluescreen och startar om. Det är alltid på precis samma ställe, precis när pekaren övergått till den nya "ringen" i vista. Datorn är en lite äldre AMD 2400+ med Biostar m7vit pro kt400 moderkort, 1GB RAM och radeon 512MB agp grafikkort. Har kört upgrade advisor utan några som helst problem.

Någon som har har tips om hur jag ska lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst bluescreenen och fått fram att filen där problemet uppstod är atikmdag.sys, vilket som jag förstår är en drivrutin till grafikkortet x1600. En sökning på google efter filnamnet ger direkt fler som har samma problem, de flesta med samma grafikkortsmodell. Den vanligaste lösningen verkar vara att installera med ett annat grafikkort, vilket jag kommer testa ikväll. Det kommer förmodligen fungera men problemet är att de som sedan bytt tillbaka till sitt vanliga grafikkort får samma problem vid vanlig uppstart. Kan det vara fel så grova fel på ATI:s drivrutiner? Är den som är inlagd i installationen samma som den nyaste på nätet?

Óm det visar sig att problemet är löst i nyare drivrutiner, hur ska jag göra för att installera dessa då jag inte kommer in i operativsystemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att integrera nyare ATI-drivrutiner i Vista-installationen, eftersom de drivrutiner som följer med Vista långt ifrån är de bästa eller nyaste.

För att integrera drivrutiner behöver du WAIK, Windows Automated Installation Kit. Detta är typiskt något jag ska skriva en guide om för det är ganska pillrigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hade samma problem som du. Satt några timmar sne lyckades jag få det att fungera.

Om du har ett inbyggt grafikkort på moderkortet så kan du göra som jag gjorde..

1. Plocka ut ditt ATI-kort och installera vista med det inbyggda grafikkortet.

2. När allt är klart stäng av och stoppa i ATI-kortet, starta om datorn och starta i felsäkert läge med nätverk.

3. Tanka ner senaste drivrutiner från ATI och packa upp. INstallationen kommer krascha.

4. Gå till Enhetshanteraren leta upp ditt bildskrämskort, högerklick-> egenskaper-> drivrutin och tryck på uppdatera drivrutin.

5. Välj att leta efter drivrutinen i mappen som du packade upp Ati-installationen i.ex. (C:ATISUPPORT7-1_vista32_dd_ccc_42041)

6. När det är klart starta om datorn och allt ska funka normalt!

7. Efter det kan du om du vill installera Catalyst från ati.

Långsökt lösning men som sakt det fungerar :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...