Gå till innehåll

Problem att installera Vista Business på en Win Home-burk


PelleP

Recommended Posts

Jag har fått Microsoft Windows Vista Upgrade Business och behöver installera den på en Windows Home Edition-burk. Versionen jag fått av Vista är en engelsk version och Home-versionen på burken är svensk.

Då kör det ihop sig direkt då det är en upgrade. Den klagar på fel språk.

Fick tipset att skapa en till partition för Vista vilket ju lät som en bra idé. Är en bärbar burk å jag har ungefär 30 Gb ledigt på C:.

Läst mig till hur man skapar en ny partion från "oallokerat utrymme". När jag kollar i diskhanteraren verkar det som jag inte har något sk oallokerat utrymme utan endast ledigt utrymme. Finns det något jag kan göra för att avsätta delar av c.disken för att skapa en Vista partition eller har någon något annat kreativt förslag för hur jag kan komma vidare?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs guiden http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...2&Itemid=72, där får du reda på hur du med verktyget diskpart krymper en befintlig disk och sedan skapar en ny partition där du kan installera Vista.

// Andreas

Grymt, tack. En fråga till bara, hur mkt disk måste/borde jag avsätta till Vista-partitionen?. Har som sagt tot 60 Gb varav ca 30 är använd idag. Kan nog i och för sig flytta en del grejer så att jag använder 20 och har 10 ledigt på min gamla Home Partition. Om allt funkar som jag tänkt tar jag på sikt bort gamla Home-partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista x86 kräver minst 10GB och x64-versionen ungefär 15GB och då pratar vi innan du ens börjar installera program :)

Tackar, nu är en skarp version av Vista Business installerad och klar. Fasen va nice. Nu är det bara att börja läsa på om gadgets och hur man utvecklar egna. Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...