Gå till innehåll

Viktig info om OEM som ej står på forumet!


SpritDunken

Recommended Posts

När du installerar Windows Vista (OEM) licens har din dator 0p som standard.

+ 11p Installerar du Vista på en annan disk än första.

+ 9p Uppgraderar du bios.

+ 3p Byte av processor / IDE adapter (lägger till hdd?)

+ 2p Byt av nätverskort (ny mac) / scsi adapter / ljudkort

+ 1p Grafikkort  / Minne +512mb

+/- övrig hårdvara

Får du mer än 25p kommer Windows Vista att be dig omaktivera din licens (dvs. du måste snacka

med ngn på kundtjänst på microsoft). Det gäller då att ha förberett snacket och det som står i

avtalet struntar oftast kundtjänst i =)

För övrigt.... med andra ord betyder detta att det inte är några som helst problem att byta processor med OEM!

- Om man skall bygga om datorn dvs. vill uppgradera fast man inte får via OEM.

Kräver Microsoft följande:

1) Att moderkortet är defekt (dvs. ringer man till microsoft är det bara säga att moderkortet paja)

2) Moderkortet det nya måste vara från samma leverantör dvs. har du ett asus moderkort, måste

du köpa ett "nytt" asus moderkort, dessutom måste moderkortet ha samma eller liknande specifikationer

som ditt gammla moderkort hade....

- Alltså vill du uppgradera din dator och behålla OEM licensen om 1-2 år säger du bara att ditt moderkort

paja + att moderkort inte fanns i lager så du fick ett moderkort som motsvarande, då följder du avtalet.

Pajar du moderkortet dessutom med vilje (ditt gammla) är det ju absolut inget snack om saken, moderkortet är ju sönder ;-)

Dags för en ny sport? Kast med moderkort? Kommentarer tack!

*****************************************************************************************

För er som köpt t.ex en uppgradering via Windows Anytime Upgrade får sk. en XrML Digital License Package

fil, denna heter ngt i stil med XXXXXXXXXX.slupkg-ms, öppnar du denna filen i wordpad och söker efter

"productKey" hittar du din nya produkt nyckel som du köpt.

Källor:

http://www.pcper.com/article.php?aid=352&a...xpert&pid=4

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2007/0...er-avklart.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM via Windows AnyTime Upgrade

*****************************

Hej Microsoft!

Jag köpte Windows Vista Premium OEM, men bestämde mig sedan att uppgradera till Windows Vista Ultimate via windows anytime upgrade. Eftersom jag byter hårdvara ofta t.ex moderkort och minne undrar jag vad som gäller. Räknas licensen fortfarande som OEM när man köpte den via windows anytime upgrade?

MVH / SpritDunken

***********************************************************************************

Hej SpritDunken,

Ja, i och med att en uppgradering kräver att du har en tidigare fullversion och den är en OEM så blir ju de två tillsammans en OEM i och med att du inte kan flytta fullversionen till en annan dator.

Om du inte tycker att du har fått svar på din fråga eller om du har ytterligare frågor, kontakta oss gärna igen.

Med Vänliga Hälsningar,

 

Magnus S

Microsoft AB

Swedish Microsoft Customer Service

E-mail: norcstse@microsoft.com

Tel. 08-752 56 30

Fax . 08-750 51 58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Angående de där 25 poängen så är det väl inte 9 poäng för en bios uppdatering utan för att man byter moderkort...det var iallafall en kommentar som fanns på den där "runez" blogg...

Å en annan sak gällande runez är att Microsoft Norge skickat in en rättelse angående vad han skrivit på sin blogg till digi.no, adressen är:

http://www.digi.no/php/art.php?id=367559

där står det att man kan byta ut all hårdvara utom moderkortet utan detta utlöser ett krav på omaktivering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att när du genomför en BIOS uppgradering så ändras det unika kännetecknande ID nr?

Jag har precis köpt ett nytt moderkort + cpu, skall se vad vista säger om omaktivering ;)

Notera att jag behöll minne och grafikkort.

Mer info följer senare i veckan... när grejorna är monterade.

// Dunken

Blev nästan klar med ombyggnaden av datorn idag. Den blir färdig imorgon då skall Vista också

omaktiveras. Mer info följer då... ¤håller tummarna¤

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YES! Då var det fixat.... Bara att ringa det 020 nr som man blev dispad till ... det var absolut inga problem!

Testade att omaktivera OEM licensen två gånger. Inga problem!

Som väntat gick det ej att aktivera endast via telefonen utan man fick snacka med en snubbe på

Microsoft som körde värsta terrorist metoden om man körde laglig eller ej. Det var bara att säga

JA JA JA JA JA! =)

Kvinnan som jag första gången snackade med var snällast :P hehehe Så ja!

Köp OEM om du vägrar betala 4-6 000 för en licens, helt tokiga pengar!

// SpritDunken

Är det fler än jag som lyckats omaktivera OEM licenser med annat moderkort, hör gärna av er.

Jag har lyckats två gånger, leder???? =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...