Gå till innehåll

Funderingar om Vista


Gäst af Gultarp

Recommended Posts

Gäst af Gultarp

Jag har nu kört Vista 64 bit versionen i snart två veckor, och finner det vara en trevlig bekantskap.

Att jag valde 64 bit versionen mot alla experts råd, berodde på att jag inte ville sätta svångrem på min nya dator redan från början. Och egentligen undrar jag vad det är för skillnad på Vista med 32 respektive 64, då de drivrutiner och program som jag letat efter varken finns för 32 eller 64 bits versionerna. Det tycks vara det här med digital certifiering som spökar. Jag menar, är ett program certifierat för Vista då gäller det både 32 och 64 versionen.

Men vad gör det att vissa program inte är certifierade? Jag har varit så irriterad på dessa program, som jag tidigare fått gratis, eller nerladdade för en billig peng, men som har haft en benägenhet att låsa sig eller bara koppla ner.

Ett sådan uselt program måste jag nämna, som kom med då jag köpte högtalare från Creative. Det var ett program som skulle användas för att manipulera musikfiler. Visserligen var det "gratis", men man ger heller ingen support för det. Men jag undrar, vad det är för mening med att sända med sådana skitprogram, som bara plötsligt kopplar ner.

Jag ser alltså framemot att det från och med nu kommer fram program som är stabilare.

Sedan har vi ju andra sidan av det myntet. Jag har laddat på min XP-dator en hel del program som jag använder någon gång om året, t ex för att konvertera filer från ett format till annat. Många av dessa gratisprogram är väldigt användbara, då de behövs. Men vad gör man denna sorts uppgifter i framtiden. För realistiskt måste jag väl räkna med att det blir inte många hemmapulare som tar fram sådana här program och låter oss använda dem gratis.

Då kommer en följdfråga. Ska man köra både Vista och Linus ellerl XP på samma dator. Jag tycker mig ha läst att det skall var möjligt, men jag begriper inte hur det går till. Stör de olika OS:n inte varandra? Och hur sker då uppstart?

Jag har läst att Linus är bökigt att installera, inget för normalanvändare. Är det så?

Hur är det med antivirusprogram? Jag trodde att en av orsakerna till förseningen av Vista var att Microsoft insåg att man måste göra ett system som skulle svårt smitta ner med olika virus. Är det fel uppfattat?

Jag tycker att Microsoft vacklar i frågan. De säger att visst ska man ha antivirusprogram, en annan dag säger folk att det inte behövs. I mitt Vista så visar Windows säkerhetscentrum gul varning under rubriken Skydd för skadlig kod. Alltså inte rött, som under XP.

Det var allt för närvarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på allla problem som Vistaanvändare haft i både detta forum, och en massa andra forum (i synnerhet program och spelkompabilitet!), så blir Vista varje dag bara en bekräftelse på att man inte skall köpa Vista förräns åtminstonde "Vista med SP1" ges ut i handeln...

Kör fortfarande Windows XP och kommer nog så göra ett bra tag till....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Vista SP1 kommer så finns det säkerligen "patchar/uppdateringar/drivrutiner" från tredjeparts leverantörer som gör att deras produkter kommer att fungera i Vista, men att Vista SP1 skulle lösa dessa problem åt dom är väl ändå inte riktigt sant. Tror inte att MS lägger ner så mycke tid på att lösa tex Adobe's kompabilitetsproblem (om dom nu har några  ::) )

Gultarp: Självklart ska du ha ett antivirus program i Vista. Visst Vista är mycke säkrare än XP mm, men du kan ju ändå få in virussmittade filer (även om dom inte gör någon skada i kanske din dator)

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan 32- och 64-bitars Vista är att Vista 64 kräver att drivrutinerna är signerade, det vill säga att man vet var de härstammar ifrån. Detsamma gäller program osv. Grejen är den att Vista 64-bitar vägrar att köra kod som inte är signerad, något som 32-bitars Vista inte bryr sig om. På grund av detta är Vista 64-bitars säkrare än 32-bitars. När signerade drivrutiner finns för all min hårdvara ska jag gå över till det, var så säker!

Jag rekommenderar alla som står i valet o kvalet mellan att välja på 32- eller 64-bitars att välja 64-bitarsversionen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer en följdfråga. Ska man köra både Vista och Linus ellerl XP på samma dator. Jag tycker mig ha läst att det skall var möjligt, men jag begriper inte hur det går till. Stör de olika OS:n inte varandra? Och hur sker då uppstart?

Jag har läst att Linus är bökigt att installera, inget för normalanvändare. Är det så?

När det gäller linux finns det lite info och bra länkar här

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=4003.0

Det går utmärkt att köra linux i dubbelboot med t ex windows xp, hur det funkar med 3st OS på samma dator har jag ingen erfarenhet av. Vill du testa linux också, så prova först med en live-CD, då behöver du inte installera någonting, bara att starta och köra från CD:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...