Gå till innehåll

Windows Aktivering OEM - Nu kan vi lämna detta bakom oss..


SpritDunken

Recommended Posts

Flashar du bios tappar Windows-aktiveringen den godkända licensen.

Det hjälper inte att all annan hårdvara är identisk (så i princip kan Microsoft inte kolla om du har flashat biosen eller köpt nytt moderkort / annan hårdvara).

Notera: Jag flashade båda biosen i GA-965P-DS4 dvs. main och backup. Vore intressant att

få veta hur det blir för er andra. Det som är sjukt är att du måste prata med en handläggare

på Microsoft varje gång och de bara har öppet 08.00 - 22.00

Detta betyder att all andra poster om "lägga till ny hårdvara etc" är totalt onödig.

Det är bara att säga att man flashade biosen oavsätt om man uppgraderat eller ej.

En lättnad alltså, men samtidigt drygt hålla på ringa hela tiden till dem.

Så nu kan vi lämna OEM aktiveringen bakom oss =)

Har utforskat denna tillräckligt.

Notera: Du måste ange med 1 eller 2 knappen på telefonen om du har installerat programvaran på mer än en dator samt ange om du gjort större hårdvaru uppgraderingar. Det är bara blåneka och trycka 2 (nej) hela tiden.

Säg bara du flashade bios fanskapet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar helt inkonsekvent det där med när man måste aktivera. På min ena dator var jag bara inne och ändrade inställningar i BIOS, dvs inte ens flashning, så var jag tvungen att omaktivera.  >:( Som väl var slapp jag ringa MS, i så fall hade jag nog skippat XP helt och hållet på den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde precis Microsoft kundtjänst fick den dära kvinnan med brytning som alltid brukar svara.

Hon är så dära jättegullig... Jag sa till henne att jag meckat med bios, då sa hon

att windows vista är så dära superkänsligt.

Jaha, men varför babblar då norsken om poäng, stämmer inte alls. Nåväl Detta är 3-4 gången

jag omaktiverar min OEM, ångrar inte för en sekund att ja investera mina pengar på en OEM.

Dessutom är tjejen gullig ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flashade bios i förrgår på min Vista Home Premium OEM burk och min

är fortfarande aktiverad.  ;D

Jag kan välja att flasha ifrån Windows eller i dos, jag gjorde det via dos.

Vet inte om det gör någon skillnad men är lite skeptisk att flasha ifrån Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som inte behöver omaktivera er licens efter bios flash har ni mer än en bios?

I mitt fall hade jag två bios som jag flashade inne i själva biosen alltså varken dos/windows.

Noterade: Jag flashade båda!

När windows starta om byggde den om hårdvarustrukturen tex. ljudkortet ominstallerades.

Ungefär som man "tar bort maskrinvara sen söker och den hittar igen" tror det är den

meknaismen som är en del av den utlösande faktorn.

Skall försöka hooka upp en burk i vm ware sen och ta bort o lägga till maskinvara

(fortfarande samma) men se vad som händer då :) Förmodligen blir det omaktivering???

Som jag ser det är det bättre att köpa Windows OEM Premium sen Ultimate (via windows anytime)

licsensen i sig är fortfarande OEM me notera du får en ny nyckel som inte är av OEM slag!

Ta egenskaper för för den här datorn då ser ni att block "2/B" är OEM, men i windows anytime

står där siffror istället ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som inte behöver omaktivera er licens efter bios flash har ni mer än en bios?

I mitt fall hade jag två bios som jag flashade inne i själva biosen alltså varken dos/windows.

Noterade: Jag flashade båda!

När windows starta om byggde den om hårdvarustrukturen tex. ljudkortet ominstallerades.

Ungefär som man "tar bort maskrinvara sen söker och den hittar igen" tror det är den

meknaismen som är en del av den utlösande faktorn.

Skall försöka hooka upp en burk i vm ware sen och ta bort o lägga till maskinvara

(fortfarande samma) men se vad som händer då :) Förmodligen blir det omaktivering???

Som jag ser det är det bättre att köpa Windows OEM Premium sen Ultimate (via windows anytime)

licsensen i sig är fortfarande OEM me notera du får en ny nyckel som inte är av OEM slag!

Ta egenskaper för för den här datorn då ser ni att block "2/B" är OEM, men i windows anytime

står där siffror istället ;-)

Min bios flashar jag på vanligt vis med en bootbar diskett, jag bootar upp med diskett. Jag kan även flasha i Windows men kör den gamla hederliga metoden. Jag har ett Asrock moderkort. Intressant med den uppgraderingen du pratar om, kanske provar det senare, jag kör Home Premium OEM just nu så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gah! Jag som var så dum att köpte en Windows Vista licens

Tycker att du var mycket klok som köpte en licens!

Läser man i artikeln står bl.a. följande:

[quate]If this gets widespread, and I hope it will, people will start activating legit keys that are owned by other people[/quate]

Det innebär utifrån vad jag förstår, att man använder andras ägda legala nycklar. Hur blir det för dessa då de ska aktivera på nytt och få besked om att "denna nyckel är redan aktiverad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...