Gå till innehåll

Varför är UAC/skrivskyddet på filer pucko på bärbar?


reed

Recommended Posts

har vista på denna stationära och bärbara.. men när jag installerade ett spel som jag har innan installerat på denna stationära, men på min bärbara så går de bara inte ta bort skrivskyddet på spel mappen oavsett om den ligger i program files eller direkt under C: eller V: som jag har för vista då.. men på min stationära här så gick det direkt..

När jag gjort de på alla tusentals filer under spelmappen på bärbara, dva gör hela mappen och verkställer och sedan tänker den ett tar för att utföra de på alla filer då som sagt. och sedan trycker jag på OK och stänger egenskaps rutan och öppnar den igen och vips så har vista ändrat direkt till skrivskyddat utan att jag har gjort något.. och detta händer bara på min Vista Ultimate Svenska på bärbara inte stationära som sagt. måste bara bugg för vista som installeras på bärbara datorer eller vad säger ni? jäkligt irriterande är det.. och jo.. kan ju tala om att det hjälper inte ett dugg om man stänger av UAC och startar om de de krävs för att uföra det då, blir exakt samma sak om när UAC var aktiverat.

/reed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det här felet på samtliga mina tre Vista Ultimate-datorer hemma. Fick till slut ta en bärbar som kör XP och ta bort filer från en nätverskdisk. Filerna var markerade +R (Read Only) och det gick inte att få bort hur jag än försökte. Jag högerklickade och tog bort Read Only i egenskaper utan resultat. Jag gick även via cmd och körde attrib-kommandot på alla filer, men det gick inte heller.

XP klagade dock inte.

Någon annan som har stött på detta och löst det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har precis samma problem. Går inte att ta bort skrivskyddet. Blir tokig på skiten alltså. Jag har inte UAC aktiverat. Har testat att ändra behörigheter och annat som inte ska behövas då jag ju är admin men utan framgång.  >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta roten ex: C:/  -> Ta egenskaper -> Byt ägare till dig -> Ändra rättigheter för ägaren (full behörighet) -> se till att dina inställningar ärvs ned åt i trädet.

(Skulle förklara mer noggrant men sitter vid en W2k maskin just nu)

UAC stänger du av via kontrollpanelen.

Det är alltså inte bara jag som blir tokig på ett operativsystem som försöker skydda mig mot mig själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...