Gå till innehåll

Installera XP på Vistadator = Problem


danne1337

Recommended Posts

hejsan!  :)

börjar bli lite smått genant med mina små Windows problem.. gjorde en tråd om Vista och mina problem där men allt sket sig så nu ska jag gå tillbaka till XP för en lååååååååång framtid.. sen ska jag inte röra mina jävla Vistaskivor..

aja, problemet är iaf att XP inte vill installera sig  :-O  vet inte om den är allergisk mot min dator lr vad det är men nu ska jag berätta mer förklarat..

när jag stoppar in min Windows XP skiva i datorn när den är igång som vanligt så kommer det upp en autorun-ruta med en massa alternatv i..

T.ex. "Läsa mer om installationsprocessen".. inte för att jag vill göra det direkt men.. Om jag då ska trycka på "Installera Windows XP" så är den grå..? den går liksom inte att trycka på?

Om jag försöker att installera XP genom att boota med skivan säger han också ifrån:

Jag startar om datorn med skivan och trycker på en tangent när dom vill att jag ska göra det och datorn börjar den jobba.. och jobba.. skärmen blir svart men ingenting händer?  :-O sen ger jag upp och stänger av datorn "den våldsamma vägen"

är det så att M$ inte vill att jag ska installera över Vista till förmån för XP ? HJÄLP!

befria min dator från Vista!  :o)

EDIT: nu försvann plötsligt "gråigheten" över "Installera Windows XP" men om jag trycker där får jag upp följande;

namnlssz7.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att du haft sådana problem med Vista. Dock kommer jag nu råda dig till att röra din Vista skiva en gång till.

Prova att boota från vista skivan och se om det går. När du kommer till "Install Now" "Installera Nu" sidan så väljer du repair/reparera valet.

Där väljer du att öppna en kommandorad.

OBS. Detta kommer att radera allt på din hårddisk.

Skriv följande

Diskpart (enter)

select disk 0 (enter)

clean (enter) (har du fler än 1 disk kan du nu fortsätta att rensa dessa genom att skriva "select disk 1" mm)

Exit

Exit

Starta om datorn och boota på xp skivan igen och se om det går bättre.

Som jag skrev, detta kommer att rensa allt på din/dina hårddiskar.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, tack!  jag har några frågor till det..  ;)

hur får jag upp "kommandorad" ?

tar den bort på hela hdd lr bara på partitionen? om inte XP-skivan startat när jag har gjort det där, hur gör jag då?  ??? spelar ingen större roll om jag tar bort allt, har inget speciellt på den ändå ;D vill bara inte vara utan OS när jag ska starta datorn :b

Om jag inte får några mer inlägg i den här tråden tills ikväll ska jag prova det.. känns bara så jävligt korkat av M$ att göra så att man inte kan installera XP ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det är det som är felet. Du måste boota på DVD'n för att detta skall funka.

Starta om datorn, när datorn startar upp så trycker du F9 eller F12 (det brukar stå vilken funktionstangent som gäller för att få fram bootmenyn) (Eller så går du in i BIOS och ändrar bootordningen så att din dator bootar från CD/DVD före Hårddisk, brukar vara DEL, F2 eller F10 för att ta sig in i BIOS vid uppstart)

Välj att boota från CD/DVD

När det står på skärmen "Tryck valfri tangent för att starta skivan" så trycker du valfri tangent.

Nu ska om allt gått rätt skivan laddas och du bör få upp rätt meny.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...