Gå till innehåll

Kan inte radera mappar?!


Pukin_Dog

Recommended Posts

När jag fixat tex en mapp med DVD film och bränt ner den på skiva så vill jag ju radera den från datorn. Markerar mappen och frsker men får meddelande att jag saknar behrighet!? Varför? Jag kan gå in i mappen och radera filerna och sedan undermappen och sedan mappen jag försökte med från början och det funkar. Vad är det för behörighet den snackar om och varför kan jag gå "bakvägen" så att säga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har upplevt samma... och hör och häpna, det har hjälpt att starta om datorn XP-style...

Annars gäller det att få ägande och full kontroll på mappen

1: Högerklicka/egenskaper på aktuell mapp. Välj fliken Säkerhet. Klicka Avancerat. Fliken Ägare klicka redigera.  Markera ditt användarkonto och sen verkställ. Klicka ok på rutan och verkställ hela vägen tills du är tillbaka från början.

2: Högerklicka/egenskaper. Välj fliken säkerhet och avancerat. Välj ditt användarnamn och redigera. Åter igen välj ditt användarnamn och redigera. Se till att alla rutorna är ibockade för full behörighet och klicka OK hela vägen. Stänga alla rutor och nu ska filen gå att ta bort.

Eventuellt så kan du ta genvägen att döpa om den och sen kasta den.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att starta om med och det hjälper ibland men jag kan inte starta om så fort jag vill kasta en fil.

När jag gör så som du säger kan jag inte redigera något. Det är helskumt. Se bild nedan, det är gråmarkerat och mitt namn Johan finns inte med men det kanske det inte ska göra för jag är ju Admin. Admin har alla iklickade utom den längst ner "särskilld behörighet".

En annan sak som är skum är att alla mappar är skrivskyddade!? Skapara jag en ny så är den default skrivskyddad! Verkar ju helknasigt ju eller?

Adminproblem.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UAC är avaktiverat då det var otroligt störande faktiskt.

Testade att ändra den användaren utan skillnad. Sedan är det så att om jag tar bort skrivskyddet på mappen så nästa gång jag öppnar mappen igen så är det tillbaka. *morr* Jag vill bestämma över mina mappar och filer inte att Vista gör det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...