Gå till innehåll

Kan inte formatera hårddisk!


bece

Recommended Posts

Hej!

Jag installerade Vista Home Premium OEM på min burk för ett par dagar sedan och la det på 2st SATA-diskar som körs i Raid0.

Utöver detta hade jag ytterligare en SATA-disk inkopplad som jag ska ha som lagringsdisk. Denna disk var inte formaterad och innehåller/innehöll en gammal XP-installation.

Problemet uppdagade sej när jag gick in på Datorhantering -> Diskhantering och upptäckte att jag inte kunde formatera denna. Den beskrivs i Diskhanteraren som "System, Aktiv, Primär partition".

Jag testade nu med att gå in i utforskaren och radera all filer på (D:), men det hjälpte inte.

Jag kanske också ska nämna att jag får upp ett val när jag bootar upp datorn där jag kan välja om jag vill starta Vista eller ett annat OS.

Jag antar att det var dumt att ha lagrings-disken inkopplad när jag installerade Vista, men nu är det gjort och jag har ingen lust att installera om eftersom jag har installerat en massa program och gjort en massa inställningar.

Vore tacksam om nån kunde hjälpa mej. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota på Vistaskivan... när du kommer fram till menyn där du kan välja var du vill installera Vista på markerar du partitionen du vill formattera... formattera den och avsluta sen installationen. När du sen startar Vistan får du formattera den från utforskaren eller via diskhantering.

Märk väl att du kan eventuellt modifiera din bootning för att få bort "menyn för operativsystem" när du bootar... detta gör du under mscofig.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... det var som tusan. Boota igen och välj att reparera Vistan....

Gjorde detta själv för ett par dagar sen (som ett flertal ggr tidigare) och jag fick inte samma fel på min bootmgr...

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vänte lite jag förstår inte riktig nu ......kan inte formatera hårdisk

vill du alltså bli av med windows vista eller vad ........

för om de är det du vill så finns de ett bra sätt at bli av operativ systemet med en skiva

KillDisk !! OBS detta skivan är väldig farlig om du andvänder den för försvinner allt i hårdisken... den ränsar 99.8 % av allt som finns i hårdisken (vilket betyder att du ha 99.8 % ledigt i hårdisken ut av t.ex 120 gb)

men i fall du andvänder den så måste du installera ett nytt operativ system efter t.ex windows xp elelr installera vista igen

fast de är inte alltid de funkar efter som att min data förstördes helt och hållet när jag använde killdisk så jag fick installera en ........ version ut av windows xp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KillDisk kan man ladda ner här www.killdisk.com

denna skivan kan även användas till att krascha datorer t.ex din kompis eller företags dator.... vilket inte e roligt för då får du skullden (i fall dom misstänker dig) :o

men på skolans datorer går de bra........ de rolgit ;) ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste bota skivan alltså sen så måste man välja vilket/vilka hårdisk som ska ränsas/krascha

kan t.ex vara hela dator....

men ta o ränsa hårdisken som behövs

de finns en Manual att ladda ner där de står vad och hur man ska göra för att använda skivan

tar cirka 0.4 mb och själva programmet tar 4mb (skivan man ska bota)

du behöver alcohol 120% för att bränna ut killdisk till en cd för att kunna bota den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja, reparation genomförd.

Datorn startar som den ska, men jag kan fortfarande inte formatera i diskhanteraren.

Var inne och la till "datornamn/användare" som behörig person att göra allt på (D:), vilket jag redan trodde jag hade gjort, men nu sa den till något om att jag inte kunde få behörighet till D:boot och bootmgr.

Sen provade jag att gå in på "Ändra enhetsbetäckningar och sökvägar för (D:)", men då får jag upp ett meddelande som säger att det inte är möjligt och att anledningen kan vara att volymen kan vara en Start-/Systemvolym eller att den kanske innehåller växlingsfiler.

Det står fortfarande System inom parantes i diskhanteraren under denna disk, så jag antar att det är felet.

Vad mer kan jag göra?

Edit: lltf - Utöver RAID-konfigurationen som jag har installerat Vista på så har jag ytterligare en SATA-disk. På denna disk låg en gammal XP-installation, och nu kan jag inte formatera denna disken i Windows.

Blev denna disken också reparerad för att kunna bootas på på något sätt?!?

Jag ska starta på Vistaskivan igen för att formatera den, och sedan disabla den i BIOS om jag måste reparera efter det.

Kom gärna med mer tips.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med killdisk går de alltid att formatera hårdisken... bara att allt försvinner i den hårdisken som du har valt t.ex © (D) elelr (E) man kan ta alla med en gång eller ta en

men om du t.ex tar d som du vill formatera funkar det bar a att de är 99.8 ledligt i den hårdisken och att ingen OS finns i den längre (om de fanns ett OS i början alltså)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja, reparation genomförd.

Datorn startar som den ska, men jag kan fortfarande inte formatera i diskhanteraren.

Var inne och la till "datornamn/användare" som behörig person att göra allt på (D:), vilket jag redan trodde jag hade gjort, men nu sa den till något om att jag inte kunde få behörighet till D:boot och bootmgr.

Sen provade jag att gå in på "Ändra enhetsbetäckningar och sökvägar för (D:)", men då får jag upp ett meddelande som säger att det inte är möjligt och att anledningen kan vara att volymen kan vara en Start-/Systemvolym eller att den kanske innehåller växlingsfiler.

Det står fortfarande System inom parantes i diskhanteraren under denna disk, så jag antar att det är felet.

Vad mer kan jag göra?

Edit: lltf - Utöver RAID-konfigurationen som jag har installerat Vista på så har jag ytterligare en SATA-disk. På denna disk låg en gammal XP-installation, och nu kan jag inte formatera denna disken i Windows.

Blev denna disken också reparerad för att kunna bootas på på något sätt?!?

Jag ska starta på Vistaskivan igen för att formatera den, och sedan disabla den i BIOS om jag måste reparera efter det.

Kom gärna med mer tips.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Nu kommer det väl till det här med användarrättigheter i Vistan... lite knepigt men genomförbart. Bara för att du har administrationsrättigheter i Vista betyder det INTE att du tillåts att fibbla för mycket med formattering osv... förklarar nedan hur du ska gå tillväga...

Jag misstänker att om du inte kan formattera i Diskhanterare så kommer det inte tillåtas med KillDisk heller, även om det är ett kraftfullt och bra program...

Jag förmodar att du försökt formattera direkt i Utforskaren? Det är lite konstigt att Vista markerar denna som en systemdisk när den är formatterad... men men..

1: Högerklicka på disken/egenskaper

2: Välj fliken Säkerhet och tryck Avancerat

3: Fliken Ägare och knappen Redigera

4: Markera ditt nam sedan tryck OK och OK hela vägen tillbaka där du började.

5: Högerklicka på disken igen /egenskaper

6: Välj fliken Säkerhet och markera ditt namn (Datornamn/användare längst ner i listan)

7: Tryck Redigera

8: Markera samma namn igen och välj redigera

9: Bocka i Fullständig behörighet och sen OK hela vägen till där du började

Prova nu att formattera disken

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle inte KillDisk funka ??  :-..........killdisk e ett program som man botar

inget som man starta upp genom OS

man ladda ner Killdisk bränn ut den på en Cd sen botar sen formatera bara så e det kalrt....

vrf skulle de inte fungera... KillDisk e som ett program som Tömmer/förstör/formatera/krascha hårdisken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att de finns inget som kan stopa den från att formatera hårdisken har jag hört

OM INTE DE ÄR SKYDDAT BIOS

men bioset kan man knäcka lösneordet med en disket som heter cdm-kill tror jag den hete (EJ CMD)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle inte KillDisk funka ??  :-..........killdisk e ett program som man botar

inget som man starta upp genom OS

man ladda ner Killdisk bränn ut den på en Cd sen botar sen formatera bara så e det kalrt....

vrf skulle de inte fungera... KillDisk e som ett program som Tömmer/förstör/formatera/krascha hårdisken

Mmm... du har rätt. Fel av mig, förväxlade det med ett annat program man kör i Windowsmiljö

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, äntligen funkar allt som det ska. :)

När jag skulle formatera om en andra gång, efter uppstart med skiva,så kom jag på att jag skulle testa och ta bort partitionen på disken och sedan lägga in en ny utan att formatera.

Efter detta så var det lögn i helvete att försöka reparera Vista. För det första så fick jag inte upp RAID-diskarna att markera för reparation, vilket ledde till att jag blev sittande närmare 1 timma med att ladda RAID-drivrutiner utan resultat.

Jag testade även att gå vidare utan att markera en Windows-installation, och vid 3'dje eller 4'de försöket, när jag kollade på den detaljerade beskrivningen av vad som gjorts så såg jag att bara Disk 0 nämndes (I vista hette den strulande disken Disk 0).

Nu antog jag att den av någon anledning bara försökte reparera den oformaterade disken, så jag slod då av datorn och pluggade ur disken.

Nu hittades Vista-installationen direkt vid reparation och datorn startade som den skulle.

Jag stängde av datorn igen, pluggade in disken och startade. Windows startade och påpekade att jag hade en oformaterad disk.

Jag kunde nu formatera den utan probem.

Slutet gott allting gott.

Tack för all hjälp..... killdisk var jag lite för feg för att använda, det kändes mer som det skulle få bli sista utvägen isåfall, men tack iallafall lltf. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...