Pex Posted March 7, 2007 Share Posted March 7, 2007 Jag har installerat Firefox på Vista Ultimate administratörs konto... När dom andra ska starta firefox på sina standard konton så tvingas dom ange administratörs-lösen. Nån som vet hur jag kommer runt detta ? Provade att slå på föräldrar kontrollen och tillät alla program att köras men ingen skillnad. Och jag får även upp "kontroll av användar konto" där jag måste tillåta firefox att starta på mitt administratörs konto vilket är märkligt tycker jag, firefox bugg eller bara inkompabilitet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 7, 2007 Share Posted March 7, 2007 Vilken version av FireFox? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pex Posted March 8, 2007 Author Share Posted March 8, 2007 Senaste svenska versionen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 2.0.0.2 ska inte kräva adminkonto för att köras, däremot kan du promptas att starta det med adminkonto om en uppdatering har laddats ner och vill installeras, om du gör det en gång bör detta dock lösas. Har du några insticksprogram till FireFox? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pex Posted March 8, 2007 Author Share Posted March 8, 2007 jag laddade ner flash och java... Jag ser att genvägen på skrivbordet har en "säkerhetscenter-sköld" vad nu det betyder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Skölden betyder just att den kommer att kräva adminkonto när du startar den. Jag kan dock inte förklara varför den visas på ditt Firefox! Kolla vad som står i "Mål" om du högerklicka genvägen och väljer Egenskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pex Posted March 9, 2007 Author Share Posted March 9, 2007 Det är UAC'n som spökar... och som lägger dit skölden, slår jag av UAC så är det inga problem att starta Firefox. Det som stör mej är att jag kan ju aldrig kan ha UAC påslagen med 3:e parts program installerade. Jag vill använda Firefox, Thunderbird m.m och det är ju program som jag vill att alla användare ska utnyttja utan att behöva "logga på". Är detta ett beteende på bara min dator eller är det lika på alla? Kan givetvis ha UAC avslagen men då grabben på 10 bast installerar spel, laddar ned osv så tyckte jag det var perfekt med en tydlig indikering att här krävs behörighet för att fortsätta. Om UAC är avslagen så får man bara ett meddelande om att det ej går att skriva till installations-katalogen. Att jag kör 64-bitars skall väl inte påverka funktionaliteten i Vista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Jag kör själv FF 2.0.0.2 i Vista x64 och har inga problem med att den kräver UAC. Ska testa lite och återkommer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts