Gå till innehåll

Försvunnen CD-Enhet i Utforskaren


Gäst rebom

Recommended Posts

Gäst rebom

vet ej vad jag har gjort eller jag har inte gjort något utan CDenheten är borta i  (Den här datorn)

vet ni hur man fixar det??

FAN ta dig VISTA x64 >:(

felcy5.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rebom
vet ej vad jag har gjort eller jag har inte gjort något utan CDenheten är borta i  (Den här datorn)

vet ni hur man fixar det??

FAN ta dig VISTA x64 >:(

felcy5.th.jpg

Hjäälppp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lättare att få hjälp med en bättre rubrik...

Jag har haft samma problem och lyckades inte lösa det utan rullade tillbaka till en tidigare återställningspunkt.

För min del tror jag att Deamon Tools var boven i dramat men har inte hunnit kolla något mer på det.

Här finns en artikel om liknanade problem: http://support.microsoft.com/kb/320553

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rebom
hejsan gå in på kontrollpanel sen går du in på administrationsverkyg och där går du in på datorhantering sen in på lagring å diskhantering

du får skriva sen om du fick till det med detta ha det

tja

men vad ska jag göra där då på lagring o diskhantering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rebom

har kollat där och den ser ut sä här men efter några omstart så kommar den tillbaka ibland finns den inte där vad kan det vara då?

untitledcz7.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rebom
Ser enheten i Diskhanteringen? Ta gärna en skärmdump om du är osäker på ngt och vill ha vägledning!

en fråga stenie är det du som har ändrat ämne? ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag ändrade ämnet så att det bättre beskriver problemet ;)

Öppna datorn och ta bort alla sladdar som går till DVD-enheten och sätt sedan tillbaka dom, det låter ju onekligen som att det kan vara glapp.

Innan du går lös på datorn kan du avinstaller eventuella bränningspreogram eller "virtual cd"-program som du har installerat.

När DVD:n hittas i diskhanterin, ser du den då i Utforskaren? Annars kan du ju alltid ställa dig i adressfältet och manuellt skriva in E: för att försöka komma åt DVD:n, funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rebom
Japp, jag ändrade ämnet så att det bättre beskriver problemet ;)

Öppna datorn och ta bort alla sladdar som går till DVD-enheten och sätt sedan tillbaka dom, det låter ju onekligen som att det kan vara glapp.

Innan du går lös på datorn kan du avinstaller eventuella bränningspreogram eller "virtual cd"-program som du har installerat.

När DVD:n hittas i diskhanterin, ser du den då i Utforskaren? Annars kan du ju alltid ställa dig i adressfältet och manuellt skriva in E: för att försöka komma åt DVD:n, funkar det?

hmm då spökar inte i forumet  ;D

Nej tyvärr det är samma problem ändå=(

fattar inte det det är samma kabel IDE som är till HDD och sen till DVDspelaren varför fungerar HDD och inte den om det ska vara glapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... då är det ju mycket intressant att se om BIOS hittar DVD-enheten varje gång fört att helt utesluta glapp ngnstans. Om det är så att inte ens BIOS hittar den alla gånger så kan vi ju utesluta Vista.

Gå också in i Enhetshanteraren och ta Egenskaper på ATA Channel 0 under IDE ATA/ATAPI-styrenheter. Är "Aktivera DMA" ikryssad under Avancerade inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rebom
Ok... då är det ju mycket intressant att se om BIOS hittar DVD-enheten varje gång fört att helt utesluta glapp ngnstans. Om det är så att inte ens BIOS hittar den alla gånger så kan vi ju utesluta Vista.

Gå också in i Enhetshanteraren och ta Egenskaper på ATA Channel 0 under IDE ATA/ATAPI-styrenheter. Är "Aktivera DMA" ikryssad under Avancerade inställningar?

för första är det två ATA Channal 0 ena fanns det DMA ikryssad och den andra fanns inget i MEN DVD-enheten finns nu till liv .har uppdaterat BIOS och efter det så finns den hoppas att den forsätter så,återkommer om det uppstår felet igen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rebom

tyvärr har den försvunit igen,jag tror inte att det är glapp på kabel eller drivisar för jag har avinstallerat den o installerat om den och kollat upp kablarna..

så vad mer finns och kolla upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst rebom

Nu måste jag ta upp detta igen för jag har inte fixat felet än har kollat på nätet och hittar inga lösning på varför min DVD-enhete är borta?

den kommar fram och jag startar datorn och gå in i bios bara utan röra något sen spara och datorn startar och dåååååå finns DVD-enheten där tills nästa start då försvinnar den igen!! >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://support.microsoft.com/kb/270008/sv

Läs detta och gör de registerändringar som behövs enligt artikeln...något program har antagligen lagt till ett "filter" som avaktiverar den... hade samma problem, men jag fick en felkod när jag tittade i Enhetshanteraren. Tydligen så är detta ett ganska vanligt fel när man försöker köra ett kopieringsskyddat spel utan skivan... har något att göra med "securom" eller liknande...

Strunta i vad problemet ursprungligen beror på enligt artikeln... det är ändringarna som ska göras i registret som är de samma.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rebom
http://support.microsoft.com/kb/270008/sv

Läs detta och gör de registerändringar som behövs enligt artikeln...något program har antagligen lagt till ett "filter" som avaktiverar den... hade samma problem, men jag fick en felkod när jag tittade i Enhetshanteraren. Tydligen så är detta ett ganska vanligt fel när man försöker köra ett kopieringsskyddat spel utan skivan... har något att göra med "securom" eller liknande...

Strunta i vad problemet ursprungligen beror på enligt artikeln... det är ändringarna som ska göras i registret som är de samma.

Mange

Hej

jag har inga spela utan skiva eller jo det är bara BF2142 och det har fungerat hittills, och jag får inga fel kod alls utan DVD-enheten finns inte och inget mer..

titta här

untitledod2.th.jpg

nu har jag kollat efter Upperfilters och Lowerfilters från registernyckelen men dem finns inte där!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem innan, men jag märkte att om man hade en cd skiva i under tiden som vista bootade så försvinner inte cd-enheten. Helt knäppt men det funkar.

Ett annat sätt som kanske funkar för andra också är att utnyttja ReadyBoost funktionen.

Sedan jag kom på ett sätt att använda mitt gamla usbminne till readyboost så har cd-enheten inte försvunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rebom

HEHE jag tror att jag har hittat felet, förut hade jag en annan DVDspelare i min burk och då jag byggde en ny burk åt mig själv så fick min sambo gamla burken och med den nya dvdspelaren fungerar inte MEEEN med min föra dvdspelare fungerar!!!!kan det vara att dvdspelaren CP eller vista accepterar inte just den?

så vad säger ni ska jag lura tanten o få den tillbaka eller finns det lösning på min nya?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...