Gå till innehåll

Problem med delning i Vista


Benno

Recommended Posts

Jag har på mitt Vista Business två delade mappar. Jag delade dessa genom att högerklicka på mapparna, dela och välja den enklare dela-guiden. Rättigheterna ställs då in automatiskt så att alla i nätverket kan komma åt mapparna. På min Ultimate-dator däremot får jag problem. Först och främst ligger mappen som ska delas ut i Users, vilket gör att den vanliga dela-guiden inte kan användas. Isåfall delas hela Users-mappen, vilket inte är min avsikt. Är det en känd bugg? Istället har jag testat att dela med avancerad delning och även med hantera delade mappar. Mapparna kan då ses från nätverket med kan inte öppnas. Något är fel med rättigheterna. Trots att jag väljer dela med Alla och fullständiga rättigheter kan jag inte öppna mappen. Vad gör jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Buggen" du pratar om känner jag till men frågan är om det inte snarare är en "feature", enligt MS iallafall. När du delar ut en mapp är det dels behörigheter på själva utdelningen, det vill säga det du ser i under "avancerad delning" på fliken Delning.  Att du har satt "Alla" med full behörighet där är korrekt men du måste också se till att rätt användare/grupp har behörighet att komma åt mappen och det gör under fliken Säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...