Gå till innehåll

Cool'n'Quit


joksi

Recommended Posts

Tjena

Någon som kör AMD processor med Cool'n'Quit i Vista?

Jag har ett Asus program för att se hur processorn jobbar, vilken hastighet, och den bara hoppar fram o tillbaks mellan 1000mhz och max. I XP la den sig alltid på 1000Mhz, och ändrade sig bara om man startade något program och dylikt.

Har även provat stänga av så många aktiva program i Vista som möjligt, men den fortsätter på det här viset.

Inte riktigt coolt, iom att datorn aldrig är "inaktiv" i Vista som jag uppfattar de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Hej!

Cool n' Quiet är inbyggt i Vista (drivrutiner)

Energibesparing är lite av Vistas grej.

Använder hela processorkraften när det behövs, vilar annars. Allt i energibesparings syfte.

Vista's energischema är från början ställt på balanserad prestanda.

/Strator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat cool&quite! och min gör lika dant, hoppar mellan 1000mhz och 3000mhz! men datorn blir ju fortfarande tystare då du har cool and quite aktiverat.. så jag tycker de funkar bra! de jag märkte dock va att jag fick lagg i tex NHL08! då cool and quite va aktiverat, så jag avaktiverade de på samma sätt som jag aktiverade de! alltså i bios :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du Cool n' Quiet aktiverat i bios så fixar vista detta själv, beronde på vad du har ställt in i kontrollpanelen.

Som standard i Vista så är den inställd på Balanserad. Och då pendlar processorn efter behov upp och ner som du beskriver.

Dem inställningarna kan ändras i kontrollpanelen under energischema.

Standardenergischeman som finns är:

Energisparläge - (processorn ligger nere på 1000mhz hela tiden).

Balanserad - (processorn hoppar mellan 1000mhz och tex. 3000mhz var efter den behövs).

Hög prestanda - (processorn ligger på 3000mhz hela tiden).

Du kan även ändra inställningarna för alla energischeman eller skapa ett eget.

Lycka till! /Joppe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack joppe, detta ska jag kolla upp! ska in och aktivera cool&quiet i bios igen! så jag kan ändra sen från 1000mhz, till 3000mhz utan att behöva starta om datorn! de hade varit de ultimata iaf :)

Update:

Grymt de funkar fin fint! Aktiverade Cool&Quiet.. Sen gick jag in i energialternativ i kontrollpanelen i Vista, enda jag behöver göra där är att aktivera Energisparläge, då ligger cpun på 1ghz.. sen trycker jag i hög prestanda och då ligger cpun på 3ghz! :D Easy as Dell! ;)

Update2:

Då jag satt och surfade lite med Energisparläge.. så startade datorn om! iofs hade jag lite andra program igång samtidigt, men de kanske inte är så rekommenderat att jobba med datorn då den bara körs i 1ghz!

Jag hoppas iaf att man ska kunna sova med datorn igång! utan att de blir för varmt i rummet och förhoppningsvis så är datorn lite tystare :) cpu temperaturen va nere i 26 grader då jag bara körde 1ghz!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...