Jump to content

Uppgradera Windows XP Media Edition till Windows Vista Home Premium

stecla
 Share

Recommended Posts

Jag har tänkt att göra uppgraderingen på min HTPC. Men nu blir jag lite fundersam när jag läser:

http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...&Itemid=126

Där står det är nödvändigt att göra en ren isntallation (vad det nu innebär) i vissa fall då Vista ska uppgraderas från en svensk Media Center, där en uppgradering inte är möjlig (?).

Hanterar inte uppgraderingen/installationen denna situationen där en uppgradering av XP Media Edition till Vista Home Premium?

Vad händer med mina inställningar i Media Centern (kanalinställningar och programmerade inspelningar)och inspelade TV-program?

Tacksam för lite hjälp och förståelse.

/Stecla

Jag gjorde en uppgradering från MCE till Home Premium med en uppgraderingsskiva från det nu berömda Moduslink. Jag hade inget val under installationen än att göra en "ren" installation, mao inga inställningar, program, dokument osv. blir kvar. Vista skapar dock en mapp "old os" (eller var det "old windows") där alla gamla dokument osv sparas, men inställningarna för MCE försvinner nog för alltid.

• 2 weeks later...

Man måste göra en ren installation bara för att Microsoft tog den snabba vägen och använde ett språkpaket till XP Media Center istället för att göra en svensk version. Då användar man egentligen en engelsk version och den går inte att uppgradera till en svensk version.  >:(

Osmart Microsoft!