Gå till innehåll

Boot filer


Aerocool

Recommended Posts

Jag har Windows XP på en hårddisk och Windows Vista Ultimate på den andra. Jag provade att ta ut Windows XP hårddisken, men då så hittar inte datorn boot filerna och systemhårddisken. Så den bootar ifrån Windows XP boot filerna.

Kan man ändra så den bootar ifrån Windows Vista Ultimate?

Kan man ändra så Windows Vista Ultimate hårddisken blir Systemhårddisken?

Men kanske är det man gör när man ändar vart den ska boota ifrån.

Så jag kan ta bort Windows XP.

Har hört om ett program som heter "Windows Vista Boot ..." Vad är det för nånting?

// Seriefreak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, har redan det programet. Nu vet jag hur jag ska göra, ska prova det och återkommer då!

EDIT:

Det fungerar inte  >:(! Installerade Vista Bootloade på Vista disken (C:). Sen så startade jag om datorn, stängde av den. Kopplade ur XP hårddisken, och startar datorn igen. Men den hittar ingen System hårddisk.

Snälla, hjälp mig få det att fungera! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du bara hade Vista-disken i testade du då att köra Startup repair tool? En idé är annars att kolla i diskhanteraren för att se vad XP-disken har för startvärden och sedan att ta bort XP.disken, starta upp på Vista-skivan, starta en kommandoprompt för att sedan köra diskpart och göra disken aktiv och sedan efter det köra Startup repair tool på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det gjorde jag inte. Min Vista skiva är utlånad, får kränga tillbaks den nu.

Hur kör man "Startup repair tool"? Kan man välja det när man startar med skivan?

Starta en kommandoprompt för att sedan köra diskpart och göra disken aktiv och sedan efter det köra Startup repair tool på nytt.

Fattar typ inte ett smack! Kan du detaljera det lite mer?  ;D

http://pici.se/pictures/eCJWTxCaw.jpg

Så ser det ut när jag öppnar diskhanteraren.

Lokaldisken = Vista

Xtradisken = XP

Ytradisken = En del av Lokaldisken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit ut mina hårddiskar, satte in en tom. Installerade Vista Ultimate på den, satte in den "förra hårddisken med Vista". Formaterade den, och nu så fungerar allt perfekt.

Äntligen utan XP :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...