Gå till innehåll

Växlingsfilen (Virtuellt minne)


nissenisse

Recommended Posts

Hej allihopa.  Undrar lite om växlingsfilen :- :-,  har sökt på nätet men fått så otroligt många olika

förklaringar och åsikter  ???  om hur denna växlings fil ska vara inställd.

Skulle vara väldigt intressant att få höra vad ni tycker här på forumet.

  1.  Kan växlingsfilen vara helt inaktiverad,  om man har tillräckligt med ram-minne ?  ??? hur vet man det?

  2.  Ska man låta Windows självt sköta växlingsfilen?

  3. Ska växlingsfilen vara 1,5 gånger större än det ram-minne man har istallerat? 

  4. Vad menas med ,,ursprunglig storlek    och maximal storlek,,,,under inställningar i prestandaalternativ??

  5. Om man råkar ha för liten storlek på växlingsfilen, kan det då bli blåskärm med en massa vit text????.

  6. Om man nu har två hårdiskar och ett OS,,är det bättre att ha växlingsfilen på den hårddisk som inte har

      Os installerat,,,,,,,,och i sådana fall  varför???? ???.

    Jag har då i min burk 2 st hårddiskar,,,Master=  320 G  sata2  med XP Home edition sp2

          Slave=sata med 160 G

    Ram-minnet  är på 4g.

    Hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut dessa begrepp.

    Vänlig häls  Nybörjaren.

    Får passa på att önska alla en glad midsommar ;D ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man 4GB ramminne till win xp, så kan man absolut och med fördel stänga av växlingsfilen. Resultatet bör bli en något kvickare maskin, eftersom den inte behöver "prata" med hårddisken ideligen. Skulle det mot förmodan bli några problem, så är det bara att återaktivera växlingsfilen. Då helst utspridd på samtliga fysiska diskar, (alltså inte om man bara har 1 disk som är partitionerad), och låt windows bestämma storleken. Det är väl lika bra att tillägga att det säkert finns olika åsikter om detta.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...