Gå till innehåll

Skorrande ljud


mankan

Recommended Posts

Jag vet inte, kanske jag borde ha postat under hårdvara.. Stenis får gärna flytta inlägget rätt ;)

Jag köpte mig ett Wireless Entertainment Desktop 7000, hade väldiga problem att installera detta, kontakta MM support, men vi lyckades inte. Så jag tog och ominstallerade hela burken med Wireless Entertainment Desktop 7000 inkopplat, och det fungerade klockrent. Dessvärre så ville varken min skrivare eller extern hårddisk lira med, så en ominstallation igen med all hårdvara inkopplade och påslagna.

Nu lirade det på. Men ljudet, det skorrar och har sig, allra mest märker man det när man skriver eller använder musen.

Jag har de senaste drivrutinerna för ljudkortet, men det fungerar inte.

Såg att andra har haft problem med hackande ljud, men inlägget som stenis skrev här, hjälper inte mig.

Kan det vara så att blåtanden stör ut högtalarna?  ???

Tyvärr så sitter kontakterna för högtalarna alldelens ovanför där jag har blåtandsadaptern (vågar i sjutton i mig inte flytta på den, orkar inte med en till ominstallation).

Har en Dell Dimension 9150, Pentium D Dual Core (2.80GHz, 800FSB), 2 GB Ram, 7.1 SigmaTel intergrerat ljudkort, GeForce 7300 LE 256 RAM, 5 USB 2.0 + 12 USB 2.0 Hub portar.

Kör Windows Vista Ultimate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fluorescent79

Det är nog inte orimligt att tro att högtalarsladden är dåligt skärmad och därför störs av bluetooth.

Är det högtalare med inbyggd förstärkare?? För då kanske man kan labba lite med volym och liknande för att få bort problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, förstärkaren sitter i subwoofen (Creative 5.1 "någonting"), kablarna är de som följde med högtalarna, de har väll sisådär 3 år på nacken skulle jag tro.

Vad menar du med att labba med volymen?

I Windows så har jag testat att sätta ljudet från 45 till ca 90 %, och höjt på förstärkaren men det blir inte bättre. Kanske ska testa sänka lite mer...

Om det kan vara blåtanden som stör, finns det en chans att det blir bättre av att flytta adaptern?

"Vågar" inte testa det utan att vara lite säker på att det fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma(?) problem i Vista där ett svagt skorrande och visslande hörs så fort jag flyttar musen.

Även i XP har jag detta problem efter ljuddrivrutin uppgradering nyligen.

I XP löste jag problemet genom att "stänga av PC-högtalaren" i volymkontrollmixern,

men i Vista har jag inte möjligheten att testa samma lösning eftersom denna inställning inte hittas...

Även jag har bluetoth adapter för mus&tangentbord men jag har USB-förlängning

på 2m före adaptern (för bättre räckvidd) men det hjälper inte.

Störningen finns oavsett vilket USB-uttag i datorn jag använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen bluetooth'en som stör, skorrandet uppstår även när datorn är avslagen, högtalarna är på och man trycker ner en tangent eller rör på musen. Skitprylar.... Nått tips på hur man löser det på enklast sätt, utan att köpa nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högfrekventa störningar går normalt in bakvägen via högtalarkablaget in i förstärkaren,

där den lågfrekventa modulationen i signalen förstärks och går ut till högtalaren igen.

Lösningen på den typen av störning är att kortsluta den högfrekventa signalen (2.5GHz)

med en kondensator mellan trådarna. För att inte påverka diskantljudet måste värdet på

kondensatorn vara lågt, typ under 1uF (en mikroFarad).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där lät jobbigt, allra helst för en som en fattar ett smack av sådan där  :-

Det tragiska är att två högtalare har gett upp när man spelar upp ljud, förutom när man kör konfigurering på dem, då plingar det i alla högtalare.... Gissa om jag börjar bli matt på det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...