Gå till innehåll

Trådlöst nätverk


Gäst swedeboy

Recommended Posts

Gäst swedeboy

Jag har byggt ett trådlöst nätverk med en Belkin N1 router, en trådlös Belkin USB-adapter och N1 Wireless Desktop Card. Men har problem med att få det till att fungera normalt.

Båda datorerna har tillgång till nätet, men vi kan inte komma åt varandras datorer i nätverket.

I nätverket så finns det 2 Vista datorer, och routern är kopplat till en xp dator.

Datorn med N1 Wireless Desktop Card står cirka 6-7 meter från Routern.

Vi får fram andra trådlösa nätverk att ansluta till. Kan dessa andra störa ut vår trådlösa anslutning?

Finns det något sätt som man kan öka styrkan på Routern för att kanske kunna överglänsa de andra nätverken?

Jag har testat med att byta kanal på routern samt stängt av brandväggen på Vista datorerna.

Så vad kan vara problemet som gör att vi inte kan komma åt varandras datorer?

Hoppas att någon kan hjälpa mig lösa detta

Tack på förhand!

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst swedeboy

alla brandväggar är avslagna och fil/skrivardelning är aktiverat.

brandväggen på den datorn som routern är kopplad till är påslagen, men det skall den väl vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så du har XP-datorn kopplad via nätverkssladd till den Belkin-routern, medan de två Vista-datorerna ansluter trådlöst? Det finns egentligen ingen anledning att ha brandväggen aktiverad på XP-datorn heller. Vilka IP-adresser har datorerna? Kan du pinga alla datorerna från datorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst swedeboy

Min dator har 192.168.2.6 och den andra datorn har 192.168.2.5

Ja jag kan pinga datorerna.

Jag kan inte se den andra datorn(kopplad på Belkin USB-adapter)

Den andra datorn kan se mig, men får upp att det går inte att komma åt Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst swedeboy

Så var man tillbaka på ruta ett igen. Nätverket fungerade normalt i 2 dagar, men nu har vi inte kontakt med varandra igen. Båda datorerna har åtkomst till nätet

Jag får besked om att det inte går att komma åt den andra datorn, och den andra datorn kan inte se mig överhuvudtaget.

Vad kan vara orsaken till detta problem?

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vid något tillfälle hos bekanta haft problem att komma åt varandras datorer och jag kom fram till att på den ena datorn så var datornamnet skrivet med små bokstäver och den andra med stora. När jag skrev datornamnet med stora bokstäver i bägge datorerna och givetvis samma arbetsgrupp så fungerade allt som det skulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...