Gå till innehåll

Hjälp med cpu-val


Recommended Posts

hejsan det är så att jag ska bygga en ny data

så jag ska köpa ett asus moderkort

Asus P5K Deluxe/WiFi-AP iP35

men vilken cpu ska jag ha?

Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 ?

eller detta

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

eller något annat förslag ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De två Intel du anger har:  4x2,4Mhz=9,6Ghz  eller  2x3,0Ghz=6,0Ghz  med samma pris 2.595:-

En process (~program) kan bara utnyttja EN processor i taget.

Om du har mer än fyra program som kan köra samtidigt så föredrar jag 4x2,4Mhz.

Om du normalt bara har två så gäller den snabbare 2x3.0Mhz för mig (men fyra är fräckare...).

Spel kör idag bara i en processor men i framtiden kommer speltillverkarna att se till att utnyttja

flera processorkärnor.

Du får leta upp processor-tester på Internet för att få mer jämförelsetester.

http://www23.tomshardware.com/cpu.html och http://www.tomshardware.se/

http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=871&model2=872&chart=442

Du ser att olika spel och windowstester ger olika resultat i jämförelserna.

Ibland vinner 2x3,0 stort och i andra lägen vinner 4x2,4.

Det beror alltså på vad du skall använda dom till.

Men skynda dig  :o Det kommer snart nya processorer med mer prestanda och till lägre pris  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du köper ett moderkort med FSB 1333, så köper du en CPU med FSB 1333.

Testerna som jag refererat till tar naturligtvis hänsyn till FSB'n (~minnesbussens) skillnader.

FSB'n gör i praktiken mindre skillnad än vad man kan tro, bara grundat på frekvensskillnaderna.

För dagens spel skulle jag också välja Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz

men ser man ett eller två år framåt så vete tusan...  ::)

EDIT:

Jag sökte globalt på ASUS efter moderkortet du anger....

Närmaste träff blir:  P5K Deluxe/WiFi-AP  som har FSB 1066/800/667 MHz.

Asus P5K Deluxe, P35, Socket-775  klarar där emot FSB 1333 (2.099:-) 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334979

Produktbeskrivning:  ASUS P5K Deluxe/WiFi-AP AiLifestyle Series - moderkort - ATX - iP35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P5K Deluxe/WiFi-AP

ASUS Super Memspeed Technology Enhances Memory Speed up to 75%

- Support Intel® next generation 45nm Multi-core CPU

- Intel LGA775 Platform

- Intel® P35 chipset

- Intel®  Core2 Quad / Core2 Extreme / Core2 Duo / Pentium® Extreme / Pentium® D / Pentium® 4 Processors

- Dual-channel DDR2 1066/800/667 MHz

- Heat Pipe & Stack Cool 2

- 6*SATA/2*SATA on the Go/ 1394

- Dual Gigabit LAN

- WiFi-AP

- All High-quality Conductive Polymer Capacitors

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säga vad man vill om Asus, men information/specifikationer är inte deras grej. Göra bra moderkort kan de.

Tittar man några rader längre ner, så står 1333 FSB. Klickar man på Specifikation så står följande: Front Side Bus 1333 / 1066 / 800 MHz.

Går man till Asus CPU support och söker på E6850, så finns inte P5K Deluxe/WiFi-AP med i listan. Söker man på Asus Motherboard support, så finns inte P5K Deluxe/WiFi-AP att välja på i listan. Moderkortet är ganska nytt, så de inte hunnit få dit det? Däremot har de information om själva produkten, som finns länkar till i tidigare inlägg.

Har sett med andra Asus moderkort att man måste ha en viss BIOS version för att kunna använda en viss processor. Problemet är då att man inte vet vilken BIOS version som är på moderkortet när man köper.

En lösning är att köpa en annan processor, uppdatera BIOS för att kunna använda den processor man vill ha.

En annan variant är att köpa ett BIOS-chip och få det programmerat med senaste BIOS. Kostar ca 200-300:- Sedan är det bara att byta ut det mot det som satt i moderkortet vid köp.

Köper man moderkortet i en fysisk databutik, kan man be att de uppgraderar till senaste BIOS. Eller att man får låna en processor för att göra det själv.

P5K Deluxe/WiFi-AP finns i alla fall sedan 2 dagar tillbaka på Asus moderkortsforum. Där finns entusiasterna och kunskapen. Föreslår att Anders1980 gör ett besök där för att läsa/fråga.

http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?SLang...=1&count=11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag valde Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz till mitt moderkort: Asus P5K Deluxe.

Och det fungerar finfin. Moderkortet hoppade i gång utan problem.

Men de BIOS som är original på moderkortet Asus P5K Deluxe är inte uppdaterat för E6850.

Med den startar, det man får göra är att trycka F1 vid uppstarta.

Sen var det bara installera XP och alla drivare till moderkortet, och när det var gjort så hämtade jag senaste BIOS på ASUS hemsida. Och uppdaterade BIOSET med programmet som finns på CD.

OBS! Låt inte UP-programet göra installationen från nätet, utan hämta och spara BIOSTE i datorn. Sedan ska man uppdatera via programet uppdatera från fil sen är det bara att starta om.

Och sen fungerar Intel Core 2 Duo E6850 som den ska!

Detta är mitt 5 Asus moderkort med detta UP-program,

och jag gör alltid så här, och det har aldrig varit problem.

Har spelat i ca 10 dagar nu utan problem, är stabil och snabb!

Asus P5K Deluxe, Intel E6850, mine Corsair TWIN2X2048-5400C4, WESTERN DIGITAL  (WD4000AAKS), ASUS GEFORCE 8800GTS 320MB, nätaggregat Corsair Power 620W.

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Det verkar som att en Quad Q6600 som är den billigaste (runt 2400 kr) fyrkärniga processorn i dag faktiskt är ett riktigt bra kap, även i spel som inte använder sig av flera kärnor. Största skillnaden ser man när processorerna är överklockade.

Den bästa resultaten får man med Vista, som utnyttjar flertrådiga instruktioner tillsammans med nya grafikdrivrutiner på ett väldigt bra sätt. Ta en titt och avgör själva.

www.xbitlabs.com

http://pc.feber.se/feber/art/28007/tv_elle...a_krnor_i_spel/

8) ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...