Gå till innehåll

Vista hårddisken minskar i storlek och en systemfil bara försvann


DISNEYY

Recommended Posts

VISTA HÅRDDISKEN MINSKAR I STORLEK OCH EN SYSTEMFIL BARA FÖRSVANN ??

Hej alla Datorkunniga.

Jag undrar över en märklig sak och det är:

1. Hårddiskstorleken minskar stadigt hela tiden. Jag testade att köra diskrensning och borttagning av alla återställningspunkter utom den senaste, men det hände inget. Jag har ett program som heter FolderSize och den kollar hur mycket plats respektive mapp på hårddisken tar. Jag såg att ungefär 18Gb togs av en mapp som heter System Volume Information och en systemfil {här står en massa siffror och bokstäver} var på ca 18Gb. Jag tänkte ta bort den för då skulle jag uppnå den lediga plats som det borde vara på hårddisken. Men jag ville först fråga er på forumet om det är ok att göra det. Medan jag skrev detta ni nu läser så försvann systemfilen på 18Gb bara sådär och FolderZize-programmet kunde inte hitta den storlek (och fil)som fanns bara ögonblicket innan?? Är det någon som kan förklara denna märkliga händelse för mig?

2. När jag högerklickade på systemfilen jag nämnt i fråga 1, valde egenskaper, klickade på fliken säkerhet, klickade på knappen Avancerat, klickade på fliken Ägare, klickade på knappen Redigera, markerade mig själv (Kontonamnet) (eller Administratör, provade med detta konto också) och klickade på knappen ok, så gick det inte att byta ägare. Jag fick följande felmedelande: Det går inte att ange ny ägare för {här står en massa siffror och bokstäver}. Åtkomst nekad

Nuvarande aktuell  ägare är:  (Här står det) Det går inte att visa aktuell användare.

Ska det stå såhär?? Eller är det något som inte stämmer??

Jag har en laptop och operativsystemet är Windowas VISTA Ultimatum så ni vet.

Tackar för svar i förväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver stänga av Systemskydd helt och hållet, gör detta från System som du hittar på Kontrollpanelen. Avmarkera bocken framför din C: disk så bör du frigöra det som finns i System volume information. Läs även denna tråd där vi diskuterade samma problem häromdagen :)

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=7096.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg att ungefär 18Gb togs av en mapp som heter System Volume Information och en systemfil {här står en massa siffror och bokstäver} var på ca 18Gb.

De kryptiska namnen används av Windows för temporära kataloger under installationer och uppgraderingar.

Jag misstänker att motsvarande nummer återfinns i registret, så länge katalogen är aktuell.

Den stora katalogen System Volume Information innehöll säkert datat för framtida systemåterställningar.

({9DF687E7-381C-4882-A05F-4ADF1DD53394} under "Mina Dokument" innehöll installationsfiler för drivrutin.)

18GB låter dock lite väl tilltaget för en uppgradering...

3.  chkdsk /f c: vad betyder det?

Korrigerar fel  på disken vid kontroll av disken C om fel upptäcks.

4.  TreeSize Professional är det ett gratisprogram ?

Nej, den kostar pengar men kan testas gratis. (Trial = utvärdering)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar jag testade chkdsk /f c: men fick då till svar:

Filsystemet är av typ NTFS.

Det går inte att låsa aktuell enhet

Det går inte att utföra CHKDSK eftersom volymen används av en

annan process. Vill du schemalägga CHKDSK så att den här volymen kontrolleras nästa gång systemet startas om? (J/N)

5. Vadå används av en annan process? Vad bör jag göra?

Jag måste ju tillägga att filen försvann och att jag har ju återfått det mesta av den förlorade hårddiskplatsen som jag ju nämnde direkt i inledningen av denna frågetråd.

6. TreeSize Professional är det ett slags virusprogram?

7. Kör du själv chkdsk /f c: ofta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar jag testade chkdsk /f c: men fick då till svar:

Filsystemet är av typ NTFS.

Det går inte att låsa aktuell enhet

Det går inte att utföra CHKDSK eftersom volymen används av en

annan process. Vill du schemalägga CHKDSK så att den här volymen kontrolleras nästa gång systemet startas om? (J/N)

5. Vadå används av en annan process? Vad bör jag göra?

Svara JA och starta om datorn om du vill utföra en total test av disken.

Vid nästa uppstart så kontrolleras disken innan en massa filer öppnas av "annan process"...

6. TreeSize Professional är det ett slags virusprogram?

Det är ett program som visar hur mycket utrymme du använder på dina diskar.

En massa olika sätt att visa och leta filer ingår.

7. Kör du själv chkdsk /f c: ofta?

Nästan aldrig. Det används när man har diskproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tackar för allt allihopa. Gällande program som visar hur mycket utrymme det finns på min dator så har jag ju redan FolderSize. det räcker. Diskproblem vet jag inte riktigt om jag har?? När det gäller total test av disken så vet jag vad jag ska göra om det knasar sig för mycket, ha det bra alla, för nu ska jag gå och sova. Om nån har något att tillägga så är det ju bara att skriva, tills vi hörs igen ha det bra allihopa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...