Gå till innehåll

Byt ut stäng av mot hibernate


oskarh

Recommended Posts

Jag undrar om någon vet hur man byter ut Stäng av-knappen på startmenyn och lägger en hibernate-knapp där istället. Eller om man kan få båda där :) Just nu har jag ingen knapp alls där, utan jag har hibernate på skrivbordet istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet är väl att du högerklickar på skrivbordet-> Egenskaper -> Fliken skärmsläckare. Välj sedan "inställningar -> Avancerat och välj i rullgardinsmenyn "När jag slår på eller av datorns strömbrytare" valet "Försätt datorn i viloläge". Då behövber du bara trycka på datorns strömbrytare, och vips så går datorn i viloläge (Hibernate). Fungerar klockrent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hummmm...

antingen så har du inte "Tillåtet Viloläge" och ställt in "Viloläge för strömbrytaren"

eller så är inställningen (Power actions) i BIOS satta till att starta upp datorn via  tangentbord o mus.

???

Viloläge är tillåtet, för det fungerar när jag trycker på en ikon för viloläge. Och jag har inget alternativ för uppstart med mus och tangentbord+att min mus och tangentbord går trådlöst. Då borde inte detta fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tangentbord och mus är också anslutna via trådlöst USB men de ses ändå som direktanslutna.

I BIOS så anges PS2/Mus och PS2/Tangentbord i inställningarna även om de i verkligheten är USB-

anslutna trådläsa enheter. Därför väcks även Vilande PC om musen rörs då "PS2/Mouse [Enabled]"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har viloläge slutat fungera  ??? datorn startar om direkt när den stängts av. Jag har inte WOL eller keyboard eller on power up start i bios aktiverat. Ibland finns fliken om man vill ha viloläge aktiverat och ibland finns den inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...