oskarh Posted August 27, 2007 Share Posted August 27, 2007 Jag undrar om någon vet hur man byter ut Stäng av-knappen på startmenyn och lägger en hibernate-knapp där istället. Eller om man kan få båda där Just nu har jag ingen knapp alls där, utan jag har hibernate på skrivbordet istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted August 27, 2007 Share Posted August 27, 2007 Jag vet inte om man kan helt slippa skylten med de tre alternativen efter att man tryckt "Stäng av"... men annars så håller du nere <Shift> så byts alternativet "Vänteläge" mot "Viloläge". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oskarh Posted August 27, 2007 Author Share Posted August 27, 2007 Jo, det vet jag. Men jag vill slippa gå till stängavmenyn utan jag vill ha en knapp där som hibernatar datorn direkt utan att jag slipper trycka på stängavknappen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ByggareBob Posted August 28, 2007 Share Posted August 28, 2007 Enklaste sättet är väl att du högerklickar på skrivbordet-> Egenskaper -> Fliken skärmsläckare. Välj sedan "inställningar -> Avancerat och välj i rullgardinsmenyn "När jag slår på eller av datorns strömbrytare" valet "Försätt datorn i viloläge". Då behövber du bara trycka på datorns strömbrytare, och vips så går datorn i viloläge (Hibernate). Fungerar klockrent... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oskarh Posted August 28, 2007 Author Share Posted August 28, 2007 Jo, så har jag redan gjort... Men det vill inte fungera, datorn går bara ut i vänteläge. Alltså rör man musen så "startar" den igen. I viloläge (hibernate) slocknar det och fläktarna stannar och så vidare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted August 28, 2007 Share Posted August 28, 2007 Hummmm... antingen så har du inte "Tillåtet Viloläge" och ställt in "Viloläge för strömbrytaren" eller så är inställningen (Power actions) i BIOS satta till att starta upp datorn via tangentbord o mus. ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oskarh Posted August 28, 2007 Author Share Posted August 28, 2007 Hummmm... antingen så har du inte "Tillåtet Viloläge" och ställt in "Viloläge för strömbrytaren" eller så är inställningen (Power actions) i BIOS satta till att starta upp datorn via tangentbord o mus. ??? Viloläge är tillåtet, för det fungerar när jag trycker på en ikon för viloläge. Och jag har inget alternativ för uppstart med mus och tangentbord+att min mus och tangentbord går trådlöst. Då borde inte detta fungera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted August 28, 2007 Share Posted August 28, 2007 Mitt tangentbord och mus är också anslutna via trådlöst USB men de ses ändå som direktanslutna. I BIOS så anges PS2/Mus och PS2/Tangentbord i inställningarna även om de i verkligheten är USB- anslutna trådläsa enheter. Därför väcks även Vilande PC om musen rörs då "PS2/Mouse [Enabled]" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oskarh Posted August 29, 2007 Author Share Posted August 29, 2007 Nu har viloläge slutat fungera ??? datorn startar om direkt när den stängts av. Jag har inte WOL eller keyboard eller on power up start i bios aktiverat. Ibland finns fliken om man vill ha viloläge aktiverat och ibland finns den inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts