Jump to content

Byt ut stäng av mot hibernate

oskarh

Recommended Posts

Enklaste sättet är väl att du högerklickar på skrivbordet-> Egenskaper -> Fliken skärmsläckare. Välj sedan "inställningar -> Avancerat och välj i rullgardinsmenyn "När jag slår på eller av datorns strömbrytare" valet "Försätt datorn i viloläge". Då behövber du bara trycka på datorns strömbrytare, och vips så går datorn i viloläge (Hibernate). Fungerar klockrent...

Hummmm...

antingen så har du inte "Tillåtet Viloläge" och ställt in "Viloläge för strömbrytaren"

eller så är inställningen (Power actions) i BIOS satta till att starta upp datorn via  tangentbord o mus.

???

Viloläge är tillåtet, för det fungerar när jag trycker på en ikon för viloläge. Och jag har inget alternativ för uppstart med mus och tangentbord+att min mus och tangentbord går trådlöst. Då borde inte detta fungera.

Mitt tangentbord och mus är också anslutna via trådlöst USB men de ses ändå som direktanslutna.

I BIOS så anges PS2/Mus och PS2/Tangentbord i inställningarna även om de i verkligheten är USB-

anslutna trådläsa enheter. Därför väcks även Vilande PC om musen rörs då "PS2/Mouse [Enabled]"

Nu har viloläge slutat fungera  ??? datorn startar om direkt när den stängts av. Jag har inte WOL eller keyboard eller on power up start i bios aktiverat. Ibland finns fliken om man vill ha viloläge aktiverat och ibland finns den inte...