Gå till innehåll

Vista startar inte


Benno

Recommended Posts

Idag när jag startade datorn upptäckte jag att jag inte kommer in i Vista. I slutet av laddningen när den gröna grejen åker fram och tillbaka får jag bluescreen. Den säger UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME. Enligt Microsoft ska det innebära att hårddisken är skadad, men jag har kört checkdisk utan några problem. Jag har försökt starta i felsäkert läga och senast fungerade läge osv men inget sådant fungerar. Dessutom har jag försökt reparera från Vista-CD:n men inte heller det fungerar. Ur utdatan från reparationen får jag ut att alla tester utom ett lyckades. Det som misslyckades var inläsningen av en drivrutin, får dock inte veta vilken. Till saken hör att jag igår installerade de nya drivrutinerna från nvidia för moderkortet Asus a8n-sli (nforce 4 AMD). Av det drar jag slutsatsen att det är någon av drivrutinerna i det paketet som orsakar problemet, förmodligen hårddiskens.

Om ingen har någon annan teori blir nästa steg att försöka läsa in andra drivrutiner på något sätt. Jag vet dock inte hur jag ska göra, hur jag ska hitta drivrutiner och sånt. Skulle vara mycket tacksam om någon kunde vara snäll och berätta hur jag ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det klagas visserligen på boot-volume men... Har du provat att starta i VGA läget för att inte ladda grafikdrivisarna ?

Kolla följande länkar i forumet. De har båda haft samma fel som du har.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g43877#msg43877

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g47339#msg47339

Problemet har nu löst sig tack vare partition magic och chkdsk.  ;D

//stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha testat en annan bios, andra drivrutiner för hårddisk och nätverk blev det tillslut en ominstallation. Hittade en annan person som hade samma problem och han hade också precis installerat nforce 15.01, så jag antar att det var där problemet låg. Nu ska jag bara akta mig för den drivrutinen i fortsättningen. Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...