Gå till innehåll

Datorn startar inte upp, problem med CPU


Recommended Posts

Hej!

Nya problem med väninnans HP Pavilion 403.

När jag lämnade hennes dator för några dagar sen, då kom man ut på internet. Sen skulle hon skriva ut ett dokument, hade det visat sig att det var vajsing med nätverket, kopplingen till kortet, skulle tro. Hon hade stängt av datorn. Dagen efter hade hon fått någon form av varning för nätverket, att något fattades eller var för lite. Hade igen stängt av datorn.

Jag kom idag för att sätta in ett till minneskort och sen fortsätta med att försöka återställa datorn i fabriksställningen. Kom aldrig så långt datorn startade inte, gjorde ett par försök och jag hann se att det vimlade lite text, antagligen i BIOS, förbi. Jag hann bara läsa ERROR CPU on System Fan Failed. Det fanns en del mer, men den gick inte att hinna läsa och datorn "slocknade".

Konstigt nog lyser endå lampan grönt på burken, som om datorn var på och går inte "släcka", om man inte tar loss kablarna.

Nu är goda råd dyra! Vad kan jag försöka göra. CD för reparering och ominstallationen funkade inte heller.

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hann bara läsa ERROR CPU on System Fan Failed.

Fungerar CPU-fläkten ??

BIOS har kontroll på att fläktar snurrar och i annat fall stoppa datorn.

Konstigt nog lyser endå lampan grönt på burken,

Lampan indikerar nog bara att spänningarna från nätaggregatet är okay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom fläkten på processorn finns även fläktar:

I nätaggregatet,

bak på chassiet,

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product...amp;dlc=en&

Processorfläkten är den GUL inringade delen på bilden.

Det är inte ovanligt att fläktar av denna typen stoppas av dammsamling mellan fläktbladen och kylflänsarna.

Till vänster om GULA ringen sitter chassie fläkten.

En Grön lampa på baksidan vid nätaggregatet skall lysa och fläkten innanför gallret skall blåsa bakåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator!  :)

Jag blir inte klok på denna dator!

Efter att den hade stått kanske drygt en timme, startade jag för att se efter vilken fläkt som kommer igång. Alla tre gjorde det, och fanskapet startade upp, och har varit igång sen dess.

Problemet är nu det som tidigare, man kommer inte ut på nätet, Windows tror sig inte hitta nätverkskabeln, som fick mig för några dagar sedan formatera om.

Nu ska jag försöka återställa datorn i fabriksställningar.

Återkommer sen senare när jag vet vad denna elände till dator hittar på härnäst.

Tusen tack waxinator för all din hjälp hittills.

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...