Belsebub Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Jag har en stationär dator med xp home och en laptop med vista prem. Jag delar ut en mapp på min laptop som jag kommer åt på min stationära dator. Men hur ställer jag in så man måste komma åt mappen med lösenord? Som det är nu kan ju vem som helst komma åt min mapp som är i samma nätverks som jag. Ex. när jag är uppkopplad på skolans nätverk så kommer ju alla åt min mapp. Jag vill inte ha någon inloggning när jag startar datorn utan bara när man ska komma åt min mapp. Hur gör man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ClasP Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Kolla under "Nätverks- och delningscenter" Där finns ett val för lösenordsskyddad delning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Ja men när jag fyller i bocken för Aktivera lösenordsskyddad delning så borde det ju komma upp en ruta där jag ska fylla i lösenord också eller? För när jag har bockat i den nu så står det att det är lösenordsskyddat men jag har ju inte fyllt i något lösenord. Så jag har ju ingen aning vad jag ska skriva i inloggningsrutan på min andra dator nu för att komma åt mappen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Som standard utan att kolla det blir det ditt användarnamn och lösen till kontot. Kolla från en annan dator.... många delar ut "hejvilt" på publika nät... ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Men jag har ju inget lösenord för inloggning på xp eller vista vid uppstart av datorerna. Eller vilket konto är det du menar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Men jag har ju inget lösenord för inloggning på xp eller vista vid uppstart av datorerna. Eller vilket konto är det du menar? Jo men givevist har man ett riktigt login till sina konton.... speciellt om man kör burkar på publika nät. Enbart latoxar som kör utan riktig kontohantering... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Men det tar ju onödigt med tid att logga in på datorn när man ska starta upp den. Tycker det borde räcka att sätta lösenord för bara delningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Men det tar ju onödigt med tid att logga in på datorn när man ska starta upp den. Tycker det borde räcka att sätta lösenord för bara delningen. Jo det är många som tyckt det och lämnat dörren vidöppen... http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb456988.aspx Rättigheterna sätts ju mot användare o grupper. Kör du en autologin eller har du fimpat kontona helt...XP är ju inget trubbel med ett autologon. Vista har jag ingen aning om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Jag kör från och med idag med inloggning till vista-datorn Det är främst i laptopen jag inte vill att alla ska komma åt fildelningen på. Den stationära datorn ligger i ett nätverk med stark nätverksnyckel så den bryr jag mig inte om att sätta upp inloggningskonto på. Jag var inne på sånna program typ "folder lock" också men det verkar lite meckigt och osäkert att köra med. Så nu får det bli inloggning i fortsättningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Låter klokt.... Om du har filer på den bärbara som inte under några förutsättningar får hamna fel så finns Truecrypt.tex om någon skulle sno laptopen.... http://www.truecrypt.org/ Manualen bör noga studeras.... http://www.truecrypt.org/docs/tutorial.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted September 29, 2007 Author Share Posted September 29, 2007 Tack för tipset! Verkar intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted September 29, 2007 Share Posted September 29, 2007 Tack för tipset! Verkar intressant. Jovisst... man kan ju ha massor av skäl till att skydda information. Bitlocker finns ju bara för Vista Ultimate. Men... man får inte missa nåt och slarva med att läsa manualen, inget "click & run" Sen den eviga utmaningen att ha backuper.... Men en bärbar backupar man då enkelt mot den stationära. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted September 29, 2007 Author Share Posted September 29, 2007 Sant! Har en extern HD som jag bara har backuper på bilder etc. som jag inte har ipluggad i annat fall än när jag just ska säkerhetskopiera eller hämta prylar från den. Känns mer tryggt så ifall åskan skulle ställa till etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts