Gå till innehåll

Minne i Vista


Manneman

Recommended Posts

Har läst det och är medveten om restriktionerna med RAM i Vista 32-bit... *L*

Jag kommer över 2 gb extra RAM-minne till helgen som jag tänkte slänga i min burk. Vista 32-bit är begränsat till ca 3 gb RAM, men finns där något sätt att kring-gå det? Har det presenterats någon lösning?

Är det bortkastat att slänga in 4 moduler med 1gb vardera, och bättre att bara sätta i 3 moduler?

Några tankar och erfarenheter?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett 32-bitars Windows system är konstruerat på så sätt att det översta 1GB minne är för system adresser och hårdvaran. Där finns inget sätt att kringgå detta faktum förutom att konstruera om operativets grundbultar.

Ja det är bortkastat adressmässigt i 32-bit Vista med över 3,1GB. Men prestandamässigt kanske där finns en liten fördel med parvisa moduler där minneskontrollern kan utnyttja detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha... ok,men då skadar det ju inte rent prestandamässigt iaf? Jag betalar så lite för dessa minnen, så då kan det ju vara värt att slänga i alla 4 moduler (eller 2 extra på 1 gb vardera)...

Tack för uppdateringen "Wax"

Edit: Det fick bli 3 gb... av den enkla anledningen att ett av minnena var långsammare än de andra. Då kan jag lika gärna hålla mig till 3gb...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...