Gå till innehåll

Hårddiskkrash?


Manneman

Recommended Posts

Vänder mig till mina kunniga hårdvaruvänner för lite åsikter kring en händelse hos min farsa idag.

Jag har efter möda äntligen fått honom att skaffa bredband. Idag när han kom hem lös äntligen DSL-lampan på modemet och bredbandet var inkopplat.

Efter lite telefonsupport så visade sig Aftonbladets hemsida och allt gick med en rungande fart. För bara en kort tid sedan hade jag hans dator här och uppdaterade XP med de senaste uppdateringarna.

När jag en timme senare kom ner till honom så sa han att det lät lite konstigt och sen kom det en blåskärm. Han stängde av datorn och lät den vara av tills jag kom. Vi startade upp och det hände inget... efter startskärmen (Compacs) så tar det några sekunder sen står det "enhet upptagen systemet svarar inte"... detta alltså innan XP´s logga vid booten.

Gick in i Bios och ser att det inte finns någon hårddisk...inte i bootordningen iaf. Under IDE configuration ligger den men inte någon annanstans. Provar att boota på XP-skivan och det händer samma sak, men det tar lite längre tid. Kollade så att det står i rätt bootordning och det gör det... efter tredje försöket så funkar booten från XP-skivan, men jag får snart meddelande om att installation inte är möjlig då det saknas hårddisk.

Är detta verkligen en stor slump att dessa problemen kom samma dag som adsl-modemet kopplades in i nätverkskortet? Är det verkligen hårddisken som felar eller kan det vara något annat? Kan det vara nätaggregatet? Om det hade varit nätaggregatet borde väl andra enheter också drabbats, och inte bara hårddisken?

Är det någon som har några åsikter kring detta? Upplevt något liknande?

Ska byta hårddisk imorgon, men ville höra lite innan. Inte alla återförsäljare låter kunderna köpa hårddiskar på öppet köp... speciellt när förpackningen är bruten.

Datorn detta gäller är en Compac Presario med en P4 på 1.4 ghz. 768 mb RD-ram och ett nVidia 5600. Nätverkskortet är av märke Realcom tror jag (10/100)

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är:

40% IDE-kanalen på moderkortet. Är disk och CD på samma buss ?

50% IDE-disken. Det kan faktiskt hända att kontrollermodulen på disken falerar.

5%  IDE-kabeln.

5%  Nätdelen eller diskspänningsmatningen 5V o 12V.

Med tanke på attt "det lät lite konstigt" så kan disken ha skurit, men det känner man när disken fått spänning.

Den skall ju snurra igång och efter några sekunder skall disken 'rappla' när diagnostiken excercerar huvudena över diskytan.

Jag lider med dig...  :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40% IDE-kanalen på moderkortet. Är disk och CD på samma buss ?

Hur kan jag närmare "utröna" om detta är orsaken?

Nä, hårddisken sitter på IDE1 och cd läsare och cd brännare på IDE2...

När datorn bootar så rasslar det till i hårddisken, men inget mer. Man är ju van vid att det står "ingen systemdisk"... det var ju det som gjorde mig aningen tveksam om det var hårddisken som strulade.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha...

Jag ser cd-spelarna i bootordningen men inte hd´n. Om jag sätter hd´n i den porten så borde jag se den där... om det nu är så att den första porten är kass?...

Det "roliga" är ju att jag däremot ser hårddisken under en meny i setupen som heter IDE configuration. Det finns en annan för bootordning och där syns den inte...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar i 'normala' BIOS visas tid och datum samt IDE-diskenheter i första fliken.

Där kan man ju klicka upp IDE-placeringarna och sätta egna disk definitioner, "Auto" eller "None".

Om du placerar två enheter på samma IDE-kabel så kolla "master/slave/cable select" jumprarna på enheterna så du inte får konflikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det vet jag... för tillfället är hårddisken kopplad på Primary IDE (ide 1 på moderkortet) och cd-spelare och cd-brännare kopplade som master och slave på Secondary IDE (ide 2 på moderkortet)

Testar att sätta hårddisken på Secondary IDE bara för att kolla om Hårddisken detekteras. Gör den det så vet jag att IDE1 bussen är kass. passar på att byta kabel också... får jag samma resultat efter detta så borde hårddisken vara kass, eller hur?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite meckande och testande konstaterade vi att hårddisken verkligen hade gett upp. En ny hårddisk fick ta plats och XP ominstallerades. Allt gick bra och nu går det med rungande fart. Kopplade på den trasiga disken via IDE2, byglad rätt naturligtvis, för att konstatera att den var helt obrukbar...

Visst är det märkligt? Hårddisken borde ju ge ifrån sig lite suck och stön innan den dog... inte bara falla död ner som en nyskjuten björn... (kändes aktuellt...hehe)... den var helt kass.

Tack för all support dock, känns bra med "kollegor" på AlltomXP som  finns tillhands.

Mvh // Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe...jo, det är ju sant.

Hade kanske förväntat mig lite mer "gnissel" och låsningar under en något längre period än vad han upplevde som ett kort missljud precis innan allt bara la av.

Men men... en erfarenhet nyttigare....

Tax för ditt stöd!

Må väl!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...