Gå till innehåll

Nyss uppgraterat och får inte igång skärmen blickar i grönt ljus


Recommended Posts

Tack !

Eftersom du får lite text från BIOS på skärmen så kan vi anse att skärmen är okay och grafikkortet fungerar.

Nu måste vi få till pipet som indikerar lyckad BIOS/minnestest.

Om ett minne är felaktigt så får du inget pip.

Minimera antalet till bara ett minneskort i första hållaren (Dimm0)

Har du inget minne i alls så skall du få upprepade pip som indikerar detta.

Det viktiga i detta läget är att få BIOS diagnostiken att fungera så du kan gå in i BIOS-programmet och se

de olika enheterna samt göra eventuella inställningar.

mitt problem kvar står med skärmen men jag testade om det var så att det var fel eller så på skärmen den funkar ju när jag kopplar in den till mammas bärbara dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag avskrev monitor och skärm var en slutledning från ditt tidigare inlägg:

men det har iaf visat upp första starten där moderkortet namn står och länge kom jag inte för

det kommer inget pip heller

Fortsätt testa minnes installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack !

Eftersom du får lite text från BIOS på skärmen så kan vi anse att skärmen är okay och grafikkortet fungerar.

Nu måste vi få till pipet som indikerar lyckad BIOS/minnestest.

Om ett minne är felaktigt så får du inget pip.

Minimera antalet till bara ett minneskort i första hållaren (Dimm0)

Har du inget minne i alls så skall du få upprepade pip som indikerar detta.

Det viktiga i detta läget är att få BIOS diagnostiken att fungera så du kan gå in i BIOS-programmet och se

de olika enheterna samt göra eventuella inställningar.

mitt problem kvar står med skärmen men jag testade om det var så att det var fel på skärmen

den funkar ju när jag kopplar in den till mammas bärbara dator  tills den  tills jag testade koppla ur den och koppla in den  igen så den blickar och har sig igen och börjde och blicka grönt igen  som den gör i viloläge mamma kör med Vista iaf hon allt funkar ju med mammas dator utan problem

alltså jag får inte någon bild alls jutst nu i skärmen men fast det borde funka funkade först men inte nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag avskrev monitor och skärm var en slutledning från ditt tidigare inlägg:
men det har iaf visat upp första starten där moderkortet namn står och länge kom jag inte för

det kommer inget pip heller

Fortsätt testa minnes installationen.

har redan testat det typ 5ggr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En PC gör följande saker när du slår på strömbrytaren.

1. Nätaggregatet testas och om alla spänningar finns så... (utan POK sker ingenting)

2. Startas processorn upp och börjar köra...  (om 4-poliga spänningsmatningen är ansluten)

3. BIOS programmet med olika tester och initiering av enheter...  (lampor blinkar, diskettstation klickar...)

4. Minnes konfigurationen och minneskretsarna testas och... (piper flera gånger om fel finns)

5. Ett pip i PC högtalaren indikerar att testen gått felfritt... (annars inget pip och testen stoppar)

6. BIOS information, disk konfiguration och diverse andra enheter presenteras på huvudbildskärmen.

7. Information om att trycka <Delete> eller <F2> för BIOS modifieringar.

8. Systemdisken snurras igång och startblocket hämtas in för att... (annars "Sätt in bootbart disk...")

9. Windows olika program startas upp.

Om inte alla stegen fungerar i tur och ordning så kommer det inte att bli något Windows på slutet...

Om inte BIOS testerna i punkt 3-5 går felfritt så blir det inget på skärmen och att försöka gå

direkt till punkt 9 är lönlöst.

Det spelar alltså ingen roll hur många gånger man testar en sak. Endast lyckade tester för felsökningen framåt.

Det gäller att vara systematisk och gå igenom stegen i tur och ordning.

Lycka till !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En PC gör följande saker när du slår på strömbrytaren.

1. Nätaggregatet testas och om alla spänningar finns så... (utan POK sker ingenting)

2. Startas processorn upp och börjar köra...  (om 4-poliga spänningsmatningen är ansluten)

3. BIOS programmet med olika tester och initiering av enheter...  (lampor blinkar, diskettstation klickar...)

4. Minnes konfigurationen och minneskretsarna testas och... (piper flera gånger om fel finns)

5. Ett pip i PC högtalaren indikerar att testen gått felfritt... (annars inget pip och testen stoppar)

6. BIOS information, disk konfiguration och diverse andra enheter presenteras på huvudbildskärmen.

7. Information om att trycka <Delete> eller <F2> för BIOS modifieringar.

8. Systemdisken snurras igång och startblocket hämtas in för att... (annars "Sätt in bootbart disk...")

9. Windows olika program startas upp.

Om inte alla stegen fungerar i tur och ordning så kommer det inte att bli något Windows på slutet...

Om inte BIOS testerna i punkt 3-5 går felfritt så blir det inget på skärmen och att försöka gå

direkt till punkt 9 är lönlöst.

Det spelar alltså ingen roll hur många gånger man testar en sak. Endast lyckade tester för felsökningen framåt.

Det gäller att vara systematisk och gå igenom stegen i tur och ordning.

Lycka till !

Ska fråga runt lite också och se om något vet hur man kan lösa detta

Har nu testat skärmen med en gammal dator som har socket 754 amd 64 atholn och det blev samma fel där också ska ringa till samsung och prata med dom ska nog testa en annan skärm för att kolla om det blir någon skillnad

Vad ska man säga jag har fått igång skärmen det var ett helvete innan det gick ska nu iaf dra hem och uppgradera BIOS tack för alla bra svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...