Gå till innehåll

32 och 64- bitar ?


nillan

Recommended Posts

Det skrivs så mycket om 32 eller 64-bitars och i dag fick jag följande info:

32- eller 64-bitars processor?

CrystalCPUID 4.13 [engelska; 560KB; gratis]

Om du undrar vad det är för processor du har i din dator kommer CrystalCPUID väl till pass. När du kör programmet får du reda på minsta lilla detalj om processorn i din dator, dess hastighet, cache-storlek och vilka funktioner den stöder. Du kan också använda CrystalCPUID för att se om din processor har stöd för 64-bitar, vilket gör att du kan använda 64-bitarsversionen av Windows XP eller Windows Vista på datorn.

Därför blev jag ännu mera fundersam över detta.

Jag håller på att försöka lära mig lite ... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har  Intel core 2 duo E6550 processor (2,33 GHz, 1333MHz, 4 MB cache)

har den stöd för 32 eller 64-bitarsversionen ?

Var ser jag vad jag har i dag?

???

Din processor har stöd för 64-bitars. Men idag använder du 32-bitars Windows.

Typ / Formfaktor: Intel Core 2 Duo E6550

Teknik med flera kärnor: Med dubbelkärna

64-bitars datorkapacitet: Ja

Antal processorer: 1

Klockfrekvens: 2.33 GHz

Busshastighet: 1333 MHz

Kompatibel processorsockel: LGA775 Socket

Tillverkningsprocess: 65 nm

Thermal Design Power: 65 W

Temperaturspecifikation: 72 °C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så man kan ha både 32 och 64-bitars Xp/vista?

Jag är osäker på om du skojja lite... men har du en processor som klarar 64-bitars operativ,

har du gott om disk och licenser så kan du ha multi-boot med t.ex.

                      Windows XP 32-bit  /  Windows XP 64-bit

                  Vindows Vista 32-bit  --O--    Vindows Vista 64-bit

                              Ubuntu 32-bit  Ubuntu 64-bit

Men du kan endast starta upp din PC på ett operativsystem åt gången.

Har du dessutom gott om minne och vill du kunna köra flera operativsystem samtidigt

så installerar du en PC-emulator som kör andra operativsystem i egna fönster på din PC.

(T.ex. VMware Workstation som klarar 64-bitars)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara utvecklare som vill testa sin hårdvara/mjukvara på olika plattformar.

Att använda alla de sex varianterna annars verkar vara lite överflöd.

2x320 Gb räcker till många fler än de 6 operativsystemen.

Ofta tar ju program man installerar mycket större plats och även filmer, foto, musik och andra dokument man kan tänkas ha liggande.

Ubuntu kan laddas ner gratis, det är en Linux distribution.

Windows behöver man köpa i alla former man tänker installera.

Har man Vista retail, dvs inte OEM varianten, får man med både 64-bitars och 32-bitars på samma DVD.

Hurvida det är OK att ha båda installerade samtidigt på samma dator vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Windows Vista home premium(äkta med CD)

Vet inte om det är 32 + 64-bitar.                                                                                                                                               

Nu har jag fått lära mig mycket på denna flik.  Tack alla.

                                                                                                       

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men frågan jag besvarede var ju "Kan man ha både... och...installerade." Och det kan man alltså och mer därtill.

Oj, törs man fråga, vad skall man med så många operativsystem till?

Räcker 2x320GB?      Licens?

:D Jo, nog törs du nillan ;D  Svaret på första frågan blir "Ingen aaaaning..." ::)

och på andra frågan svarar jag att ett operativ bör vara 30GB så 2*320/30 = 20 system... och 20(?) licenser.

Jag har Windows XP 32-bit för att det fungerar bra sedan länge.

Jag har Windows Vista 64-bit för att min processor klarar det...

Och jag har Ubuntu 64-bit för att testa lite Unix.

Har man Vista retail, dvs inte OEM varianten, får man med både 64-bitars och 32-bitars på samma DVD.

Hurvida det är OK att ha båda installerade samtidigt på samma dator vet jag inte.

Eftersom du köper en license per paket (finns paket med flera licenser) så kan du bara registrera en installation.

Med en full license kan du installera om hur ofta du vill och både 32 och 64-bit. Men varje gång som Windows kollas i Update så måste du registrera installationen på nytt.

Jag har Windows Vista home premium(äkta med CD)

Vet inte om det är 32 + 64-bitar.   

Man köper antingen 32 eller 64-bits OEM paket (1100Skr). Men Fullversions paketen innehåller båda(2800Skr).

Jag läste någonstans att de första sålda fullversionerna inte innehöll 64-bits för att detta var så dåligt supportat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är helt otrolig, det är så roligt o få läsa vad du och alla andra kunniga skriver här.

Jag har läst från sid ett om allt som har skrivits om Vista här.  "ler"

Windows ingick i data paketet (det står inget pris), så inte vet jag vad det är.  "ler i alla fall glatt"

Jag är nybörjare på detta och är nog snart "kung" på att ställa frågot.  "ler glatt igen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows ingick i data paketet (det står inget pris), så inte vet jag vad det är.  "ler i alla fall glatt"

Jag skulle tro att du har en OEM version då, men säker kan man inte vara.

På XP kunde man se det på en del av produktnycklen, vet inte om det är så på Vista med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Original Equipment Manufacturer (OEM)

Det betyder att en tillverkar stoppar in en annan tillverkares produkt i sin egen slutprodukt...

DELL köper disk av Maxtor, köper Windows Vista av Microsoft och sätter in dessa i sin egen datorlåda

och säljer som en DELL-dator.  Då är DELL en OEM tillverkare.

Om du köper en OEM Windows license så är det meningen att den Windows disken ingår i en färdigbyggd PC.

Alltså skall en slutanvändare (vanlig privatperson) inte kunna köpa OEM licensen separat utan ny PC eller disk.

Detta är en anledning till att en OEM license inte får flyttas till en annan dator. Licensen skall ju ingå i original PCn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är OEM 

Nu känner jag mig hel dum. 

Varför då? Inte helt lätt att veta att det är Original equipment manufacturer eller på ren svenska datortillverkare.

I praktiken har man rätt att installera både 64-bit och 32-bit Windows Vista på samma maskin, men du får bara båda skivorna i Windows Vista Ultimate. Alla andra versioner kommer med 32-bit och för ca 100:- kan man beställa en 64-bitskiva (GÄLLER DOCK INTE OEM - DU FÅR INGEN MER SKIVA OM DU HAR EN OEM LICENS D.V.S. förinstallerad Windows av datortillverkaren).

Att tänka på är att man aktiverar sin licens och du kan bara ha en aktiv licens åt gången ur ett piracy perspektiv så antingen 32-bit eller 64-bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I praktiken har man rätt att installera både 64-bit och 32-bit Windows Vista på samma maskin, men du får bara båda skivorna i Windows Vista Ultimate. Alla andra versioner kommer med 32-bit och för ca 100:- kan man beställa en 64-bitskiva (GÄLLER DOCK INTE OEM - DU FÅR INGEN MER SKIVA OM DU HAR EN OEM LICENS D.V.S. förinstallerad Windows av datortillverkaren).

Så om man köper Windows Vista Home Premium Retail får man för sina 3 000 kr bara en DVD-skiva med 32-bitars versionen. Och man måste sedan beställa en 64-bitars för 100 kr. Då borde man i alla fall kunna få ett val. Jag trodde att alla retail fick både 32 och 64 bitars versioner och välja vid installation.

Ja, det stämmer när man läser på DustinHomes sida står det ganska klart. På datobutiken och många andra står det inget om det. Det är ju ganska viktig information.

Man kan ju faktiskt köpa OEM även som privatperson, som jag gjort, inte bara som datortillverkare. Fast man är kanske en datortillverkare om man bygger sin egen dator ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju faktiskt köpa OEM även som privatperson, som jag gjort, inte bara som datortillverkare. Fast man är kanske en datortillverkare om man bygger sin egen dator Med glimten i ögat (blinkande)

Ja, Microsoft ser mellan fingrarna angående OEM till privatpersoner.

De vet att det är olagligt enligt deras egna regler men ser hellre att försäljningen stiger...

Detta benämns enligt svenska språket: DUBBELMORAL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...