axa Posted November 19, 2007 Share Posted November 19, 2007 Det har uppstått problem med den interna minneskortläsaren i datorn. När jag stoppar in ett SD känner läsaren inte av kortet. Det finns en lysdiod på läsaren som dock lyser upp när ett kort är i. Har testat med olika SD-kort men inget funkar. Har även testat ett xD och det kortet känner läsaren av. (Tyvärr har jag inga fler kortvarianter att testa med) Jag har försökt att installera olika drivisar och även kopplat ur/in läsaren fysiskt. Även letat på olika forum och tillverkares sidor för att hitta en lösning. Minneskortläsaren har fungerat tidigare, så det är något som har hänt någon gång senaste tiden. Hoppas någon har en lösning på detta. PS. Har även problem med att få upp Ipoden genom USB. Andra externa enheter funkar, tex kameran Denna minneskortläsare är det: TEAC CA-200 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted November 19, 2007 Share Posted November 19, 2007 Ta hem dessa båda uppdateringar och installera de: http://www.microsoft.com/downloads/details...4a-fb19dd323dab samt http://www.microsoft.com/downloads/details...83-5200b7ef497b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
axa Posted November 19, 2007 Author Share Posted November 19, 2007 Försökte men fick: "Uppdateringen gäller inte för den här datorn" Antar att jag redan har dessa då. (Är ganska noga med att köra Windows Update) Eller gör jag fel när jag hämtar...jag sparar inte uppdateringsfilen, bara "Öppnar" från Windows hemsida. Edit: Har även kollat och inte upptäckt att kortläsaren (eller USB) ligger i konflikt med annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted November 19, 2007 Share Posted November 19, 2007 Ok, då har du redan båda uppdateringarna, förutsatt att du inte kör Vista 64-bitarsversionen? Länkarna jag postade var för 32-bitarsversionen. Om inte de hjälper vetetusan vad det kan vara för fel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
axa Posted November 20, 2007 Author Share Posted November 20, 2007 Nej då, jag kör med 32-bitarn. Hm, lurigt. Tack för hjälpen iallafall. Jag får klura vidare och försöka lösa detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 Känner Vista igen alla fyra delarna som diskar oavsett du har media isatt ? Alltså har du fyra "Flyttbar disk (X:)" eller saknas SD-disken helt i Vista ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
axa Posted November 20, 2007 Author Share Posted November 20, 2007 Vista känner igen alla diskarna och jag har fyra flyttbara diskar. Så SD-disken finns med i listan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 Det är ju samma USB till alla enheterna och kollar man drivrutinerna till de enskillda enheterna så är det samma tre filer som används. Så jag tror dessvärre att det är ett läsarfel. Jag skulle öppna enheten och kollat upp kontakt tungorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
axa Posted November 20, 2007 Author Share Posted November 20, 2007 Samma tre filer? Jag har bara två filer när jag kollar drivrutinerna för varje enskild: "disk.sys" och "partmgr.sys". Hm, kan det vara tungorna som du säger. Läsaren har ju funkat tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 Humm... jag har tre filer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts