Jump to content

Från XP till Vista

EnRIz
 Share

Recommended Posts

Hejsan, sitter och försöker köra Guiden Överför filer och mappar/Windows Filöverföring på en XP-burk och en Vista-burk. Vista hittar XP men XP hittar inte Vista, varken i guiden eller när jag söker efter datorer. Jag misstänker att jag har felkonfigurerat nätverket på något sätt men jag jag vet inte vad.

Jag har:

Kofigurerat IPv4-adresser (192.168.10.1 samt 192.168.10.2) och nätmaskar 255.255.255.0

Installerat IPX-protokollet på XP-burken

Aktiverat: Nätverksidentifiering, Fildelning samt Delning av delade mappar på Vistan.

Deaktiverat brandväggar F-secure/Telia(XP) och McAfee(Vista) samt Windows Firewall, när jag slog ner F-Secure hittade jag XP-burken från Vistan.

Vet inte var felet sitter och hoppas att detta är nog med information(antagligen för mycket  ;D) för att lösa mitt problem. Någon som är hajj på nätverk som kan hjälpa mej?

Varför har du installerat ipx?? Det räcker med tcp/ip annars blir det kaka på kaka. IPX behövdes på gamla w9x och nt4... inte på xp.

Har du aktiverat "NetBios över Tcp/ip", det kan bli lättare då för datorerna att se varandra.

Och... ligger de i samma arbetsgrupp?